– Krigen i Finnmark bør være en del av pensum på skolen. Det mener regissør og daglig leder ved Samovarteateret, Bente Andersen.
Under markeringen av frigjøringsjubileet av Finnmark fikk flere ungdomsskoleelever i Sør-Varanger sett partisanforestillingen «De som tapte freden». Et teaterstykke om Osvald Harjo, en av mange finnmarkinger som gikk i russisk tjeneste under andre verdenskrig.
– Nå er det 75-års jubileet for fred og frihet og da kan det være passende å få frem en del av denne partisan-historien som vi mener er viktig å få ut.
Andersen sier at dette stykket er deres bidrag for å prøve og løfte frem en historie.
– Den sier noe om hvem vi er. Den er med på å gi en identitet også i dag, tenker jeg. Så derfor burde den være pensum i skolen, sier regissøren.
– Vi vokser opp med å lære dette
Ungdomsskoleeleven, Noria Hovden, kan litt mer om det som skjedde i Finnmark under andre verdenskrig enn en gjennomsnittlig norsk tiendeklassing. Sånn er det for mange av de som vokser opp i Kirkenes og grensekommunen Sør-Varanger.
– Vi vokser opp med å lære det fra besteforeldre og foreldre – og i skolen hører vi masse historier som alt som skjedde her. Vi prater om det, spesielt nå i forbindelse med jubileet, sier Hovden.
– Det er utrolig hvor mye jeg aldri har lært
På Kirkenes ungdomsskole blir det naturlig å bruke tid på det som skjedde lokalt, selv om det ikke er en del av pensum forteller lærer Margit Zakariassen.
Kompetansemålene i samfunnsfag er nemlig ganske åpne, forteller hun.
– Som lærer har man stor frihet til å velge ut stoff. Da er det kanskje ekstra viktig at man som lærer tar frem det som er lokalt og nært for elevene også.
I sin egen barndom var det lite de lærte om det som skjedde i Finnmark under andre verdenskrig.
– Jeg har ikke hatt mye om dette her på skolen selv, for jeg er ikke herfra.
Zakariassen sier at det er mye hun lærer av å undervise:
– Det er utrolig hvor mye jeg aldri har lært, som er litt pussig for jeg er jo født og oppvokst i Norge.
– På tide å se på læreplanen på nytt
Sissel Skillinghaug er divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet. Hun har forståelse for at mange ønsker hendelser knyttet til sitt nærområde i pensum.
Hun forklarer at den nye læreplanen, som Kunnskapsdepartementet skal vedta senere i høst, gir rom for at skolene selv skal få bestemme hva elevene skal lære og hvordan de skal lære det.
– Andre verdenskrig er et ganske stort tema og det er veldig mange ting man kan undervise i når man skal forstå det som en verdenskrig. Og akkurat hvilken type hendelser, i en norsk kontekst, man da velger er opp til skolene selv å bestemme.