– Krigen i Finnmark bør være pensum på skoler i hele Norge

– Det er utrolig hvor mye jeg aldri har lært, som er pussig for jeg er jo født og oppvokst i Norge, sier lærer i Kirkenes. Det er mange som ikke vet hva som skjedde under andre verdenskrig i Finnmark.

Bild 101I-100-0787-23

Mange føler at krigshistorie fra Nord-Norge får for liten plass på barne- og ungdomsskolen.

Foto: Fraß / Bundesarchiv

– Krigen i Finnmark bør være en del av pensum på skolen. Det mener regissør og daglig leder ved Samovarteateret, Bente Andersen.

Under markeringen av frigjøringsjubileet av Finnmark fikk flere ungdomsskoleelever i Sør-Varanger sett partisanforestillingen «De som tapte freden». Et teaterstykke om Osvald Harjo, en av mange finnmarkinger som gikk i russisk tjeneste under andre verdenskrig.

– Nå er det 75-års jubileet for fred og frihet og da kan det være passende å få frem en del av denne partisan-historien som vi mener er viktig å få ut.

Krigshistorie bør være pensum

Regissør og daglig leder ved Samovarteateret, Bente Andersen, mener krigen i Finnmark burde være pensum, ikke bare i Finnmark, men i hele Norge.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

Andersen sier at dette stykket er deres bidrag for å prøve og løfte frem en historie.

– Den sier noe om hvem vi er. Den er med på å gi en identitet også i dag, tenker jeg. Så derfor burde den være pensum i skolen, sier regissøren.

– Vi vokser opp med å lære dette

Ungdomsskoleeleven, Noria Hovden, kan litt mer om det som skjedde i Finnmark under andre verdenskrig enn en gjennomsnittlig norsk tiendeklassing. Sånn er det for mange av de som vokser opp i Kirkenes og grensekommunen Sør-Varanger.

– Vi vokser opp med å lære det fra besteforeldre og foreldre – og i skolen hører vi masse historier som alt som skjedde her. Vi prater om det, spesielt nå i forbindelse med jubileet, sier Hovden.

Krigshistorie bør være pensum

Ungdomsskoleeleven Noria Hovden har lært mye om hva som skjedde i Finnmark under andre verdenskrig fra familie og på skolen.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

– Det er utrolig hvor mye jeg aldri har lært

På Kirkenes ungdomsskole blir det naturlig å bruke tid på det som skjedde lokalt, selv om det ikke er en del av pensum forteller lærer Margit Zakariassen.

Kompetansemålene i samfunnsfag er nemlig ganske åpne, forteller hun.

– Som lærer har man stor frihet til å velge ut stoff. Da er det kanskje ekstra viktig at man som lærer tar frem det som er lokalt og nært for elevene også.

Krigshistorie bør være pensum

– Det er utrolig hvor mye jeg aldri har lært, som er litt pussig for jeg er jo født og oppvokst i Norge, sier lærer Margit Zakariassen.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

I sin egen barndom var det lite de lærte om det som skjedde i Finnmark under andre verdenskrig.

– Jeg har ikke hatt mye om dette her på skolen selv, for jeg er ikke herfra.

Zakariassen sier at det er mye hun lærer av å undervise:

– Det er utrolig hvor mye jeg aldri har lært, som er litt pussig for jeg er jo født og oppvokst i Norge.

– På tide å se på læreplanen på nytt

Sissel Skillinghaug er divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet. Hun har forståelse for at mange ønsker hendelser knyttet til sitt nærområde i pensum.

Hun forklarer at den nye læreplanen, som Kunnskapsdepartementet skal vedta senere i høst, gir rom for at skolene selv skal få bestemme hva elevene skal lære og hvordan de skal lære det.

– Andre verdenskrig er et ganske stort tema og det er veldig mange ting man kan undervise i når man skal forstå det som en verdenskrig. Og akkurat hvilken type hendelser, i en norsk kontekst, man da velger er opp til skolene selv å bestemme.

Sissel Skillingshaug

– Nå er det 13 år siden vi fikk kunnskapsløftet, så nå var det på tide å se på læreplanen på nytt, sier divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Sissel Skillinghaug.

Foto: Jannecke Sanne Normann / Utdanningsdirektoratet