Vi har «Skandi Beta» og andre slepebåter - men kan for lite om å bruk dem, mener ekspert.
Det sier en av Norges fremste eksperter på sjøsikkerhet, seniorforsker Kjell Martinussen ved Marintek i Trondheim. Han mener det faktisk er stor risiko for et uhell ved transport av russisk olje langs norskekysten.
Usikre faktorer
– Hvis man tar hensyn til værforholdene langs norskekysten, spesielt i nord, er det mange forhold vi må se på. Kunnskapen er ikke god nok, sier Martinussen.
Størrelsen på slepebåtene, og hvilke krefter de kan yte i dårlig vær i forhold til kreftene som trenges for å håndtere en havarist, er blant de usikre faktorene, ifølge Martinussen.
Store tankere med russisk olje er blitt et vanlig syn langs norskekysten. Båtene har adresse i land over hele verden, og trafikkøkningen er eksplosiv.
Russland er nå verdens største oljeprodusent, og Barentshavet er en av tre utferdsårer for å nå det vestlige markedet.
Seniorforsker Kjell Martinussen mener Norge har fått en helt ny miljøutfordring, der vi ennå ikke har alle svarene. Blant annet etterlyser han kunnskap om omlasting av olje fra et skip i havsnød.
– Hvis man har dårlig vær, er det straks et spørsmål hvor grensene går for å gjennomføre en sånn operasjon.
Man har en viss ide, men det er ikke noen som faktisk har prøvd seg på dette, sier Martinussen.