NRK Meny
Normal

– Jeg hadde heldigvis ikke barn i bilen

Bilister melder fra om knuste bakruter, ødelagte frontruter, og oppripede biler på grunn av steinsprut. Nå ber sjåfører Statens vegvesen om å ta ansvar. I videoen kan du høre hvor hardt det smeller.

Skader på bil

Ruten i passasjersiden ble helt knust av steinsprut da en bil kjørte forbi i høy fart.

Foto: Jan-Magne Gaare

– Jeg kom kjørende fra Porsangersiden, og så at det var godt merket med nedsatt fartsgrense og fare for steinsprang. Men 50 kilometer i timen var for fort, steinspruten for overalt, så jeg sakket ned til 30, og da gikk det greit, sier Jan-Magne Gaare.

Jaa-Magne Gaare

Jan-Magne Gaare fikk ruta i baksetet knust da en bil kjørte forbi i høy fart og forårsaket steinsprut. Han mener Vegvesenet må ta ansvar.

Foto: PRIVAT

Det hjalp ham ikke mye, da en bil som kom i møte kjørte over 30 kilometer i timen.

På strekningen foregår sporfylling, som går ut på at det fylles emulsjon i de sporete veiene. Meningen er at trafikken skal gjøre en del av jobben for å komprimere dette til et fast dekke.

– Da han passerte meg ble hele ruta i baksetet blåst inn, det var bare pulver igjen av den. Heldigvis hadde jeg ikke barn med i bilen, da hadde det vært verre, sier han.

– Må ta ansvar

Til tross for skiltet 50-sone og fare for steinsprang i området, har mange likevel fått skader på bilen.

Gaare mener Statens vegvesen må ta ansvaret.

– Jobben virket veldig amatørmessig gjort. Jeg har aldri sett noe lignende. Jeg har ringt Vegvesenet, og de virket veldig likegyldig til det. De mente at jeg skulle anmelde bilisten som kjørte mot meg, men jeg foreslo å anmelde Vegvesenet som har gjort en elendig jobb i stedet. Men det kommer man ingen vei med, sier han.

– Jobben er gjort som den skal

– Vi har mottatt veldig mange klager, og i den forbindelse sendte vi en av våre folk dit i går for å sjekke hva som foregår, sier Torvald Tretteskog, fungerende seksjonsleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

Ifølge Vegvesenet er alt som det skal på strekningen.

Fred Magne Johansen opprørt over steinsprang

Fred Magne Johansen er også blant de som er opprørt etter å ha fått steinsprangskader på E69 i Honningsvåg.

Foto: Privat


– Jobben er gjort som den skal. Det han kunne rapportere var at enkelte biler kjører for fort. Da kan man risikere å få skade på andre biler, men også forårsake skade på arbeidet som gjøres, ved at emulsjonen sprutes vekk, sier Tretteskog.

Kan ikke love erstatning

– Mange har rapportert at 50 kilometer i timen likevel forårsaker steinsprut, hadde det vært en idé å sette grensen til 30 kilometer?

– Skiltreglene tilsier at dersom man skal skilte ned til lavere hastighet enn 50, så har man begrensninger på hvor lang del av strekningen man kan ha den. På riks og fylkesveier betyr dette at 30 kilometer i timen er anbefalt på strekninger maks 300 meter lange.

– Om noen ønsker å søke om erstatning på skade, så er jo eneste måten å gjøre det på å sende en skriftlig klage, sier han.

E69 ved Honningsvåg

Ronny Andersen har filmet kjøreturen langs strekningen, og man kan uten problem høre steinspruten på bilen.