Hopp til innhold

– Hurtigbåt hit er luksus for dem som likevel kjører bil

En ny rapport slakter planene om hurtigbåt-forbindelse mellom Alta og Hammerfest.

Hammerfest

TRENGER IKKE BÅT: DE fleste som vil til Hammerfest kjører bil uansett, mener Transportøkomisk institutt. Forskerne anbefaler veiopprustning framfor ny båtrute.

Foto: Allan Klo / NRK

«Veldig dyr luksus som nesten ingen kommer til å bruke.» Det er dommen over hurtigbåtruta som snart settes i drift mellom Alta og Hammerfest.

– Hurtigbåtruta er et kjempebra, men kjempedyrt tilbud som treffer noen få personer veldig godt, mens de fleste fortsatt vil velge å bruke bil, sier forsker Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk Institutt.

På et frokostmøte i Alta i dag la Vest-Finnmark regionråd fram sin nye rapport om hva næringslivet ønsker av infrastruktur og transporttjenester i regionen. Fra 1. januar neste år gjenoppliver Finnmark fylkeskommune hurtigbåtruta mellom Alta og Hammerfest. Prisen er 6 millioner kroner i året.

– Jeg tror man ville fått mer ut av pengene ved å bruke dem på en annen måte, sier Aarhaug til NRK.

Trenger hurtigbåt i dårlig vær

Rut Olsen

En hurtigbåtrute kan forsvares i en region med 30.000 mennesker, mener Rut Olsen i Kystpartiet.

Foto: Knut Åserud / FFK

– Nei, jeg kjøper ikke den, sier fylkespolitiker Rut Olsen i Kystpartiet. Hun er en varm forkjemper for å få nytt liv i båtruta som ble nedlagt i 2010 fordi den var for lite lønnsom. 15.000 passasjerer i året var for lite.

– Hvis man forsvarer Hurtigruten langs kysten, og det gjør jeg i høyeste grad, da synes jeg også vi må kunne forsvare en hurtigbåt i en region hvor det er 30.000 mennesker, og der vi skal besøke hverandre og reise til både sykehus og flyplass, sier Olsen.

– Vi har mange dager med vinterstengte veier over Sennalandet. Da vil vi ha en hurtigbåt som vil gå i smult farvann i all slags vær. Det vil også sikre fremkommeligheten, ikke minst for syke folk som skal reise til og fra sykehuset.

Frp: Feil pengebruk

Varaordfører i Alta, Frps Ronny Berg, mener dagens rapport viser at dette er feil bruk av offentlige penger.

– Det er jo nesten ingen som pendler mellom Alta og Hammerfest, så den er ikke samfunnsøkonomisk lønnsom, selv om den er viktig for pasientene – men det er en annen diskusjon, mener Berg.

– Selv i Oslofjorden klarer mann ikke å ha grunnlag for hurtigbåter. Det er derfor jeg mener man burde sett på kystriksveien, for å unngå både hurtigbåt og få mer sikre veier og få ned reiseavstanden.

Oppnår mer på veien

Forskerne har ikke vurdert kystriksveien, fordi den ligger så langt ut på planleggingsstadiet. Men hva mener Transportøkonomisk institutt at politikerne i Vest-Finnmark bør prioritere? Jo, noe så enkelt som vinteråpne veier.

– Hovedkonklusjonen er at man kan oppnå veldig mye for Vest-Finnmark ved å utbedre veiene slik at man får færre stengninger og kortere stengninger vinterstid, sier Aarhaug.

Uvært i Finnmark

Uvær over Sennalandet – et vanlig syn vinterstid og et godt argument for båtrute, ifølge Kystpartiet. Men forskerne mener veiene heller bør utbedres, slik at det ikke blir nødvendig å stenge dem så ofte.

Foto: Jan Harald Thomassen / NRK

Flere nyheter fra Troms og Finnmark