– Naturen vil ikke overleve til neste generasjon, sukker Stein Brohjem.
Med en pose i handa går han flere ganger i uka rundt og plukker søppel. Ikke fordi han ikke har bedre ting å gjøre, men fordi han mener ingenting er viktigere enn å gjøre akkurat det.
Det som startet som en interesse for skjell og fossiler i fjæra, har endt opp med en følelse av å kjempe en svært ensom kamp: kampen mot søppel i naturen og havet.
Med instagramkontoen @Trashplanet_norway vil han motivere andre.
– Jeg ønsker å vekke følelsen av at du må gjøre noe, her og nå. De siste årene har plastforurensingen blitt akutt, mener Brohjem.
En moralsk forpliktelse
Plastikken rundt røykpakken, det avrevne hjørnet på godteriposen. Sjokoladepapir, flasker, fugeskum. Det er vanskelig å unngå å se at det ligger slengt, men de færreste gjør noe med det.
I forrige uke skrev NRK at turister lurer på hva som er galt med Finnmark. Flere steder ser det ut som offentlige søppelfyllinger. Politikeren Jonny Ingebrigtsen mente det var en offentlig oppgave å få bukt med problemene, og flere sa seg enig.
Brohjem reagerer på at så mange krever penger og tilskudd for å gjøre det han mener er det opplagte, det alle mennesker bør føle seg moralsk forpliktet til å gjøre.
Havplast-kampanje
Flere steder langs kysten arrangeres det årlige strandryddeaksjoner. Men å ta private initiativ er ofte vanskeligere. Nettopp derfor ble finn.nos #FINNHavplast-kampanje startet for få dager siden.
6.000 søppelposer ble revet vekk i rekordfart, og allerede har annonser med fylte sekker ramlet inn. Også FINN har brukt sosiale medier for å skape blest om søppelproblemet.
– Vi har klart å engasjere utrolig mange, de vil fysisk bidra når de ser hvor stort problemet er, forteller markedssjef Hanne Lill Johnsen.
Tanken er en slags panteordning, der folk får 100 kroner per fylte søppelpose. Allerede har FINN utfordret andre bedrifter til å gjøre det samme.
– Dette er ikke et stort løft i den store sammenhengen, men vi mener det er viktig å heve stemmen om problemet, sier Johnsen.
Akutt problem
Stein Brohjem roser kampanjen, og sier det viktigste er å åpne øynene.
Han mener det handler om å lure folk til å plukke den aller første posen med søppel. Deretter vil folk selv bli bevisste på hva som ligger rundt oss – og føle ansvar.
– Da ser man plutselig hvor mye man kan plukke på et lite stykke. Man får en fysisk følelse av hvor massivt dette er. Det er så mye, overalt, sier Brohjem.
– Søppelproblemet er mer akutt enn global oppvarming, mener han.