Hopp til innhold

– Før fikk nordnorske aktører bare smuler, det kan være endret nå

I dag kommer flyteplattformen Goliat til Hammerfest. Greenpeace raser, mens redaktør mener plattformen kan bety mye for Nord-Norge.

Goliat-flyteren i sjøen utenfor verftet i Sør-Korea

Goliat plattformen er her lastet ombord verdens største tunglastfartøy Dockwise Vanguard, og er nå klar for avreise til Norge og Hammerfest.

Foto: Eni Norge

– Vi har store forventninger. Det blir en spesiell dag, både for ENI og for befolkningen i Hammerfest, sier kommunikasjonsdirektør i ENI, Andreas Wulff.

Han antar at plattformen vil være på plass like utenfor byen mellom klokken 10 og 11 på formiddagen i dag.

Den har blitt fraktet fra Sør-Korea til Norge og Hammerfest. Tidlig i februar ble plattformen tauet ombord på verdens største tunglastfartøy.

Verdens nordligste

Når Goliat-plattformen er på plass i Hammerfest, 15 år etter at oljen ble funnet, blir dette det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet. Det blir også verdens nordligste offshore oljefelt.

ENI opplyser at Plattformen taues ut til selve feltet om «to-tre uker».

Plattformen er halvannet år forsinket etter den opprinnelige planen. Det har forsinket produksjonsstarten kraftig, og overskridelsene er store.

Redaktør: – Timing for næringslivet

Arne O. Holm

Redaktør Arne O. Holm i High North News

Foto: Trygve Andreassen / NRK

Goliat betyr mye for regionen, og hele Nord-Norge, mener Arne O. Holm, ansvarlig redaktør i High North News:

– Når ENI nå går inn som operatør på det første oljefeltet i nord, så vil jeg si at situasjonen er ganske annerledes enn da oljevirksomheten begynte i form av gass og beveget seg nordover. I starten var det en kamp om å få kontrakter som ga smuler til nordnorsk næringsliv. Kontraktene var så store at nordnorske aktører knapt hadde mulighet til å konkurrere, sier han.

– Med Goliat ser det ut som man har klart å gjøre noe med dét regimet, slik at flere regionale aktører kan delta. I så fall betyr det mer for nordnorsk næringsliv enn om Goliat hadde vært åpnet for 10 år siden.

– For sent med aktivisme

Truls Gulowsen, Greepeace

Truls Gulowsen, leder av Greepeace i Norge, er skeptisk.

Foto: Greenpeace

Leder for Greenpeace i Norge Truls Gulowsen mener oljeindustrien har lagt enorm prestisje i utbyggingen av Barentshavet og nordområdene til tross for elendig lønnsomhet. Gulowsen vet ennå ikke om de blir å aksjonere mot riggen.

– Det får vi se på når den tid kommer. Vi pleier ikke å varsle aksjoner på forhånd. Nå har det blitt investert milliarder i dette prosjektet så vi tror det sannsynligvis er for sent å stoppe med aktivisme alene. Men med den økonomiske sunne fornuften og forståelsen for at dette er sårbare områder, så er det jo fortsatt all grunn til å sette prosjektet på vent, sier han.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark