– Vi har store forventninger. Det blir en spesiell dag, både for ENI og for befolkningen i Hammerfest, sier kommunikasjonsdirektør i ENI, Andreas Wulff.
Han antar at plattformen vil være på plass like utenfor byen mellom klokken 10 og 11 på formiddagen i dag.
Den har blitt fraktet fra Sør-Korea til Norge og Hammerfest. Tidlig i februar ble plattformen tauet ombord på verdens største tunglastfartøy.
Verdens nordligste
Når Goliat-plattformen er på plass i Hammerfest, 15 år etter at oljen ble funnet, blir dette det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet. Det blir også verdens nordligste offshore oljefelt.
ENI opplyser at Plattformen taues ut til selve feltet om «to-tre uker».
Plattformen er halvannet år forsinket etter den opprinnelige planen. Det har forsinket produksjonsstarten kraftig, og overskridelsene er store.
Redaktør: – Timing for næringslivet
Goliat betyr mye for regionen, og hele Nord-Norge, mener Arne O. Holm, ansvarlig redaktør i High North News:
– Når ENI nå går inn som operatør på det første oljefeltet i nord, så vil jeg si at situasjonen er ganske annerledes enn da oljevirksomheten begynte i form av gass og beveget seg nordover. I starten var det en kamp om å få kontrakter som ga smuler til nordnorsk næringsliv. Kontraktene var så store at nordnorske aktører knapt hadde mulighet til å konkurrere, sier han.
– Med Goliat ser det ut som man har klart å gjøre noe med dét regimet, slik at flere regionale aktører kan delta. I så fall betyr det mer for nordnorsk næringsliv enn om Goliat hadde vært åpnet for 10 år siden.
– For sent med aktivisme
Leder for Greenpeace i Norge Truls Gulowsen mener oljeindustrien har lagt enorm prestisje i utbyggingen av Barentshavet og nordområdene til tross for elendig lønnsomhet. Gulowsen vet ennå ikke om de blir å aksjonere mot riggen.
– Det får vi se på når den tid kommer. Vi pleier ikke å varsle aksjoner på forhånd. Nå har det blitt investert milliarder i dette prosjektet så vi tror det sannsynligvis er for sent å stoppe med aktivisme alene. Men med den økonomiske sunne fornuften og forståelsen for at dette er sårbare områder, så er det jo fortsatt all grunn til å sette prosjektet på vent, sier han.