Hopp til innhold

Vil ha oljeomlasting til Nordkapp: «Ikke så sårbart miljø der»

En omstridt oljeomlasting står uten tillatelse til fortsatt drift etter 1.november. Løsningen kan være å flytte omlastinga fra den nasjonale laksefjorden utenfor Kirkenes til Nordkapp, mener Miljødirektoratet.

Oljevernberedskap

HAR VÆRT GJORT FØR: Oljeomlasting i Sarnesfjorden er fortsatt et godt alternativ, mener Miljødirektoratet. Men Norterminals kunder mener det blir for langt å frakte oljen dit før omlasting.

Råolje fraktes fra oljefeltene i Petsjorahavet til Sør-Varanger. På Bøkfjorden utenfor Kirkenes pumper de russiske tankerne oljelasten over i andre tankskip som tar lasten videre til Europa.

Men vanskelige isforhold i en nasjonal laksefjord gjør at Norterminal bare har tillatelse til å drive omlasting fra skip til skip fram til 1.november. Ut året skal det, etter det NRK kjenner til, fraktes enda en million tonn.

Oljestrømmen stanser

– Hva som skjer etter 1.november vet vi ikke, men da løper den midlertidige tillatelsen ut, sier sjefsingeniør i Miljødirektoratet, Lars Drolshammer.

Norterminal, som driver omlastingene for russike Lukoil, jobber med å få ankra opp et mellomlagringsskip på opptil 300.000 tonn som fortøyes til land. Dette arbeider er forsinka. Uten dette skipet kan omlastingene bli stansa – noe som betyr brudd i Lukoils oljeeksport..

Men Miljødirektoratet mener flytting av oljeomlastinga til Sarnesfjorden utenfor Honningsvåg, er en tredje vei ut av oljefloka:

– Norterminal har tidligere lasta via et anna selskap i Sarnesfjorden. Dette selskapet har fortsatt tillatelse der og er en mulig løsning for Norterminal, men den avgjørelsen må selskapet ta.

Is rundt oljetankere

Isforholdene i Bøkfjorden er en grunn til at omlastingen der er omstridt.

Foto: Hallgeir Henriksen

At en av Norterminals oljetankere under et uvær i fjor høst, mista ankerfestet og drev ukontrollert 600 meter, gjør at Miljødirektoratet er kritisk til slike operasjoner i Bøkfjorden.

Selskapet ble truet med stans i omlastingen i mars, etter flere brudd på tillatelsen, og i mai valgte Bellona å gå til politianmeldelse.

Drolshammer mener Sarnes er bedre egna til denne typen omlastinger, fordi fjorden har færre sårbare naturverdier, bedre værforhold og mye mindre is enn i Bøkfjorden.

Avvises

Men Norterminal avviser at Nordkapp er noe alternativ. De vil søke om å forlenge dagens tillatelse ut året.

Jacob Stolt-Nielsen

Jacob Stolt-Nielsen i Norterminal sier at deres russiske oppdragsgiver vil ha omlasting ved Kirkenes, ikke ved Nordkapp.

Foto: Morten Ruud / NRK

Daglig leder Jacob Stolt-Nielsen vektlegger at Norterminal mangler egne tillatelser for omlasting på Sarnesfjorden. I tillegg gjør lengre seilingstid at omlasting i Nordkapp blir både dyrere og mindre miljøvennlig.

Selskapet hevder i motsetning til Miljødirektoratet, at det er dårligere værforhold på Sarnes enn i Bøkfjorden, noe som vil føre til flere avbrudd.

For noen dager siden sendte Stolt-Nielsen denne meldinga til ordføreren i Nordkapp:

«Det er hverken politikere, oss i Norterminal, eller pressen som sier hvor omlastingen skal være. Det er kunden (Lukoil). De foretrekker Kirkenes pga. nærhet til Russland som sparer dem betydelig i bruk av de dyre shuttle skipene, og fordi det er færre vær-avbrudd i Kirkenes. Hvis de ville at vi gjorde dette i Honningsvåg så vil jeg forsikre deg om at da vil vi og ønske oss etablering der!»