Miljøvernministeren vil foreløpig ikke innføre de nye snøskuterreglene som skulle trådt i kraft ved årsskiftet.
Kurt Sara i Sami Travel i Kautokeino har satset friskt på snøscootersafari, og er naturligvis svært skuffet.
Reiselivsnæringen selv mener der er store muligheter når det gjelder vinterturisme, men da må rammebetingelsene på plass for å sikre konkurranseevnen. Norske bedrifter er akterutseilte i forhold til for eksempel finske reiselivsbedrifter, sier Sara.
Det var den forrige regjeringen som ønsket å liberalisere skuterreglene. Nettopp for å få en satsning på vinterturisme, sier leder i Finnmark Arbeiderparti, Ulf Tore Isaksen. Han reagerer sterkt på at de nye reglene ikke allerede er innført.
Hadde reglene vært innført fra årsskiftet som planlagt, kunne Alta kommune uten problem laget ei skuterløype til Halddetoppen, sier Isaksen.
Motorferdselloven kan bli endret igjen
Nå er fornøyelseskjøring tillatt i Finnmark og Nord-Troms, men kommunene må ha godkjenning av Fylkesmannen hvis de vil ha nye løyper, og Fylkesmannen har allerede stoppet flere planlagte løyper.
Det er nå pekt ut 7 forsøkskommuner, der kommunen sjøl kan legge opp sine løyper, og dermed legge bedre til rette for at turister kan oppleve den arktiske naturen med snøskuter. Etter en periode skal konsekvensene utredes, og myndighetene igjen ta stilling til om motorfedselloven skal endres, slik at kommunene har styringen med skuterkjøringa.
Vårt naboland Finland har lenge vært ledende innen vinterturisme, og mange i bransjen mener Norge sakker etter. De er derfor fortvilet over at lovendringene de så frem til, ble utsatt.