NRK Meny
Normal

– Det kunne gått veldig mye verre

Malin Kjellmann mistet onkelen i fyllekjøring for 20 år siden. Torsdag ble hun selv påkjørt på samme veistrekning. Personen i den andre bilen er nå mistenkt for kjøring i ruset tilstand.

Bilulykke

Fartsgrensen var 60 kilometer i timen der ulykken skjedde.

Foto: Privat.

Malin Kjellmann fra Alta mistet onkelen sin etter en bilulykke der han var passasjer i en bil der føreren fyllekjørte.

I går havnet hun selv i en ulykke på samme sted, og føreren av den andre bilen er mistenkt av politiet for å ha kjørt i ruset tilstand.

– Plutselig oppdaget jeg at en bil som kom mot meg hadde kommet helt over i mitt kjørefelt. Jeg prøvde å svinge unna, over i det andre, men da begynte han å svinge også, og dermed ble det nærmest front mot front, forteller Kjellmann til NRK dagen etter ulykken.

– Fratatt førerkortet

Malin Kjellmann

Malin Kjellmann var tilbake på jobb i dag etter bilulykken.

Foto: Privat.

Verken Kjellmann, hunden hennes Loco, eller den andre føreren fikk store skader i ulykken, men Kjellmann skal på røntgen for å sjekke ut et vondt kne i dag.

– Begge airbagene slo seg ut i ulykken, så jeg åpnet døra, og la meg ned på asfalten og rullet rundt på bakken på grunn av smertene i kneet, sier Kjellmann.

Politi og ambulanse kom til ulykkesstedet, og politiet forteller til NRK at det er mistanke om at føreren av den andre bilen skal ha kjørt i ruset tilstand.

– Han er mistenkt og siktet av politiet for å ha kjørt i påvirket eller beruset tilstand. Det er tatt blodprøve av mannen, og førerkortet er beslaglagt, sier etterforskningsleder Svein Erling Mikalsen.

– Stort ansvar på veien

Bilulykke

Tydelige svingespor i veien.

Foto: Privat.

Der ulykken skjedde er fartsgrensa seksti kilometer i timen.

– Man kjenner det likevel veldig godt i det bilene krasjer. Det var en skikkelig vekker for meg, på hvor fort det kan gå galt, og hvor viktig det er å ta på alvor det ansvaret man har som sjøfør når man setter seg inn i en bil. Man kan skade folk rundt seg, og derfor er det viktig å være bevisst det ansvaret man har, sier Kjellmann.

– Det kunne gått veldig mye verre hvis farten hadde vært høyere, og jeg har tenkt mye på ulykken for 20 år siden, der onkelen min døde. Det var bare noen hundre meter unna der denne ulykken skjedde, og jeg tenker at jeg har hatt noen som har passet på meg, sier Kjellmann.