– Vanligvis er snuhavnoperasjonene i sør, i København og Southampton. Nordområdene med Finnmark er et relativt ukjent terreng, men dette viser at man kan gjennomføre slike store operasjoner også i nordområdene med hell. Dette kan føre til en endring i hvordan cruiseindustrien tenker, sier Sandra Diana Bratland, som er administrerende direktør i Cruise Norway.
Hun har fulgt selskapet Pullmantours første cruiseoperasjon i Porsanger i Finnmark tett, som nylig ble gjennomført med suksess..
- Les også: Slik ønsker cruiseturister å se Norge
Fikk 3600 turister innom
For en uke siden ankom likevel gruppen med de 3600 første spanske turistene, på tross av at selve havna ennå ikke er ankommet. Om kort tid venter straks en ny gruppe cruiseturister.
Passasjerer som er ferdig på sitt cruise går i land via havnanlegget, besøker turistanlegg i regionen, og flys deretter hjem med charterfly.
– Jeg tror at det skal gi store ringvirkninger for hele regionen, og ikke bare Porsanger, selv om snuhavna skal ligge her, sa styreleder Per Arve Amundsen i Northcape Turnaroundport før de første turistene ankom Porsanger.
- Les også: Alta nyter godt av snuhavna
Tror flere følger etter
Ifølge Bratland i Cruise Norway har hele cruisebransjen fulgt tett med på det som skjedde i Porsanger.
– Cruiseoperatøren Pullmantour er innovative og vågale. Å sende det første cruiseskipet til en snuhavn så langt nord vil helt sikkert åpne for at flere følger etter, mener Bratland.
Bratland beskriver forrige helgs cruise i Finnmark som en suksess, og sier at dette er et signal om at markedet er i endring.
Stadig flere «vanlige» folk reiser på cruise, og et besøk i nordområdene har blitt trendy i Europa.
– Det som er uvanlig i Finnmark, er lokalitetene og størrelsen på operasjonen. Men når vi ser at det er vellykket, er det kun et spørsmål om tid før flere følger etter nordover, sier Bratland.
Skip kan bli stasjonert i nord
Cruise Norway, som jobber med å markedsføre Norge i det internasjonale cruisemarkedet, tror at selskapet Pullamantour og andre i fremtiden kan se for seg å stasjonere flere skip i Nord-Norge – for så å fly passasjerer til og fra skipet.
– Det er ikke lenge siden vintercruise i februar ble sett på som en vill idé. I 2009 var det likevel et rederi som turte, mens resten av bransjen satt som klistret og fulgte med. I 2014 var det 13 vintercruise til Norge i februar og mars, fra en rekke forskjellige selskaper. Hele bransjen ser mot nordområdene nå, sier Bratland.