14-åring til sykehus etter bruk av syntetisk cannabis

En 14 år gammel gutt fra Alta mistet følelsen i beina og hendene etter at han fikk i seg syntetisk cannabis tirsdag. Også i Norge har stoffet krevd menneskeliv.

Hammerfest sykehus

INNLAGT: Sykehuset i Hammerfest vil ikke opplyse om tilstanden til 14-åringen som fikk i seg syntetisk cannabis.

Foto: Allan Klo/NRK

– Han forklarte at han fikk panikk og verken kunne føle bein eller hender, sier operasjonsleder Kai Ruben Høgden i Finnmark politidistrikt.

Politiet fikk melding litt over klokka 18. Gutten hadde svært høy puls, og ble først sendt til legevakta i Alta og undersøkt der.

– De fant det best å sende ham videre med mor til sykehuset i Hammerfest for videre undersøkelser, sier Høgden.

Dødsfall

I juli i fjor skjedde det første dødsfallet i Norge etter bruk av syntetisk cannabis. Samtidig meldte sykehusene at ungdommer fikk psykose av stoffet som er så ville at politiet må tilkalles. Enkelte må legges i kunstig koma i flere døgn før rusen går ut.

Så langt har det ikke vært mye syntetisk cannabis i Finnmark, men Høgden regner med at det kan komme stadig mer.

– Vi ser at det er mye sterkere enn vanlig cannabis. Man får en sterkere rus, så det er nok vanskelig å dosere, noe som gjør at man får slike eksempler.

Ikke alene

Etter det politiet vet så langt var det flere jevnaldrende til stede i Alta.

– Vi kommer til å ta en prat med dem og følge opp overfor foreldre og barnevern, sier Høgden.

Målet er å finne ut hvor stoffet kommer fra.

Finnmarkssykehuset opplyste tirsdag kveld ikke om guttens helsetilstand, da dette er en kriminalsak.