Åpner for kjøreopplæring med en meter mellom setene Det er nå tillatt med kjøretimer og oppkjøring på kjøretøy med god avstand mellom setene. Likevel risikerer mange kjøreskoler å bukke under. Av Lars Håkon Pedersen
Trafikkskulane vil ha automatgir som standard – ser til Frankrike – Som fersk sjåfør kan du bli meir oppteken av giringa på bilen enn å følgje med på trafikken. Av Kari Nygard Tvilde, Marte Iren Noreng Trøen, Terje Gording Hong og Christopher Isachsen Sandøy
Endelig bestod Ramadan førerprøven Mohamed Riad Ramadan klarte endelig å ta lastebil-lappen, etter at sensor først stoppet førerprøven på grunn av dårlig norsk. Men nå vil transportkomiteen ta saken opp med samferdselsministeren. Av Klara Skovro Thoresen og Morten Andersen
Fikk avbrutt førerprøven fordi han ikke snakket godt nok norsk Allerede før Mohamed rakk å sette seg bak rattet på vogntoget ble han stoppet. Sensor mente språket var for dårlig – til tross for bestått teoriprøve og norskopplæring. Av Klara Skovro Thoresen og Morten Andersen
Unge slurvar med dekkbyte om vinteren Forsikringsselskap meiner myndigheitene bør vurdere eit påbod om vinterdekk. – Ikkje naudsynt, nokre dagar er sommardekk betre, seier NAF. Av Hans Ivar Moss Kolseth
En av tre stryker på oppkjøringen 29 prosent av dem som kjører opp med bil, stryker på førerprøven. – Vi ville vært mer bekymret hvis det var 98 prosent som bestod, sier vegvesenet. Av Jon-Fredrik Klausen
– På en god dag kan en relativt dårlig elev få bestått førerprøve Om lag halvparten av landets trafikkskoler har for dårlige rutiner for opplæringen, viser kontroller Statens vegvesen har utført. Av Jon-Fredrik Klausen og Vilde Elgaaen
Slik skal staten bli kvitt ulovlige kjøreskoler Vegdirektoratet er lei av kjøreskoler som driver ulovlig. Derfor gjør de det umulig for elever å kjøre opp i biler som ikke eies av godkjente kjøreskoler. Av Jon-Fredrik Klausen
Sensorer avbryter førerprøver i frykt for egen sikkerhet Statens vegvesen har den siste tiden fått flere henvendelser om useriøse trafikkskoler. – Det er en oppblomstring av trafikkskoler på det svarte markedet. Av Sebastian Nordli og Jon-Fredrik Klausen