Punktlighet framfor sikkerhet På åttitallet satte SAS puktlighet i høysetet; nå skulle alle avganger gå presis. Mye tyder på at utviklingen gikk i raskeste laget for noen og enhver, og at resultatet gikk utover sikkerheten.
Skremmende utvikling I 1999 startet de danske luftfartsmyndigheter en granskning av SAS' flyavdeling som ender med en alarmerende konklusjon: Flysikkerhetsnivået er i visse henseender de verste noensinne og sikkerhetssjekker blir avlyst på grunn av ressursmangel.
Ulykker og manglende rutiner Manglende informasjon og slette rutiner fra SAS side gjorde oppklaringsarbeidet til en flyulykke i 1999 veldig vanskelig for den danske flyhavarikommisjonen. Les den skremmende historien.
SAS' svarte boks På slutten av 90-tallet eksploderte antall alvorlige hendelser og havarier der fly fra SAS var involvert. En av dem som reagerte sterkest på utviklingen var SAS mangeårige flygersjef, Johan Juhlin. Men Juhlins skarpe advarsler til SAS-styret var uvelkommen informasjon. I stedet for å iverksette umiddelbare tiltak for å bedre flysikkerheten, valgte SAS-styret å overse den erfarne flygersjefens opplysninger.