Nasjonalromantikken Nasjonalromantikken er en strømning som var dominerende i land i utkanten av Europa i siste halvdel av 1800-tallet. Nå var det de nasjonale særtrekkene med folket og folkekulturen som kom i fokus. Av Anne-Lise Aase Aamli
Edvard Grieg Edvard Grieg (1843-1907) står i en særstilling blant norske komponister. Hvem var han og hva kjennetegner musikken han skrev? Av Anne-Lise Aase Aamli
Generelt om musikk i romantikken Begrepet romantikk dekker det meste av musikken i den vestlige sivilisasjonen i det 19. århundret. Av Erling Brathole
Romantiske stiltrekk Komponistene i romantikken var opptatt av stemninger, og brukte mye variasjon i klang for å få fram dette. Av Erling Brathole
Striden om musikkens egenskaper Kan musikk ha samme funksjon som et bilde og fortelle en historie? Dersom et musikkverk skal følge en ramme eller en form, kan det ikke like godt følge et program eller et hendelsesforløp? Dette sto det strid om blant kjente 1800-tallskomponister. Av Erling Brathole
Programmusikk Årstidene av Vivaldi, Bilder fra en utstilling av Musorgskij og Also sprach Zarathustra av Richard Strauss er eksempler på programmusikk. Mye av programmusikken faller inn under begrepet symfoniske dikt. Av Erling Brathole
Symfoniske dikt Et symfonisk dikt er et énsatsig orkesterstykke, basert på et program. Betegnelsen ble først brukt av Franz Liszt som skrev 13 verk i denne genren. Estetisk sett er det symfoniske diktet beslektet med opera. Selv om det ikke gjør bruk av tekst, søker det som opera en forening av musikk og drama. Av Erling Brathole
Den romantiske symfonien bygd på klassisistiske idealer På mange måter representerer fjerde symfonien summen av hva Brahms hadde oppnådd innen genren. Av Erling Brathole
Konsertformen i romantikken Den virtuose solisten får en viktig plass i konsertlivet i romantikken, særlig de som spiller fiolin, cello eller klaver. Av Erling Brathole