Yngvill er invitert inn i Oscarakademiet: – Kom som lyn fra klar himmel Rollebesetter Yngvill Haga er en av flere norske som nå skal stemme på hvem som får Oscar-statuetten. Nå forbereder hun seg på å se mye film. Av Oda Marie Rønning og Jenny Westrum-Rein
Eksplosjon i konsulentmillioner De siste årene har oppsigelser, endringer og millioner til konsulenter skapt stor uro i Norsk filminstitutt (NFI). I et møte mellom NFI og Kulturdepartementet varsles det om et dårligere filmtilbud til publikum. Av Aida Khorami
Faren til Lene vart drapsmann – no viser ho for første gong fram minna om han Det tok nesten 50 år før Lene Berg kunne fortelje sin versjon av historia om faren sitt fatale drama. Av Marion Hestholm
Har startet innspillingen av «Sulis»: – Bygger opp til et uunngåelig klimaks Etter 12 års planlegging er innspillingen av filmen «Sulis» i gang. Storsatsingen er basert på en mørk del av norsk arbeiderhistorie. Av Ola Helness, Kristin Thrane og Katrine Olsen Sørgård
Kvinneleg imam kjempar for ein sexrevolusjon i islam Imam Seyran Ateş er truleg den sivile kvinna i Europa med mest politivern. Ho driv ein liberal moske i Berlin og kjempar for ein seksuell revolusjon i Islam. Av Thorvald Aschim og Emily Louisa Millan Eide
Noe er galt med buen på denne plakaten – ser du hva? Filmplakaten til den nye Askepott-filmen har fått enkelte miljøer til å våkne. Av Lars Erik Skrefsrud, Mette Finborud Børresen og Ragnhild Moen Holø
Her er det fyrste klippet frå den norske nyinnspelinga av «Tre nøtter til Askepott» I dag kjem traileren for den nye versjonen av «Tre nøtter til Askepott». Regissøren håper filmen skal overraske. Av Anne Skifjeld og Thomas Alvarstein Owe
– «Kongens nei» ville vært umulig å finansiere med ordningene NFI nå har presset gjennom Norsk filminstitutt har endret støtteordningene sine. Det frustrerer flere norske filmprodusenter. Av Thorvald Aschim
Borna får ikkje lov til sjå filmen dei sjølv spelar i Filmen «De uskyldige» er så rå at hovudrollene ikkje får lov til å sjå den. – Det er ikkje ofte eg går frå ein kino med ein så uggen kjensle. Den er dryg, seier filosof Lars Svendsen. Av Emily Louisa Millan Eide