Fungerer ikke lenger Systemet med leveringsforpliktelser fungerer ikke lenger. Skal det opprettholdes, må båter med leveringsplikt få økte kvoter, mener Fiskerinæringens Landsforening.
Varsler kraftige innskjerpinger Ellen BergliLedelsen i Fiskeridepartementet varsler kraftige innskjerpninger på leveringsplikta for norske fiskefartøyer. Det sier statssekretær Ellen Bergli.
Krise for skipsverftene Jan Oddvar Olsen, Adm dir, KaarbøverkstedetNordnorske skipsverft sliter i motbakke. Årsaken er at det blir stadig færre fiskefartøyer eid av nordnorske rederier. Hvis ikke verkstedene finner nye oppdragsgivere vil det i verste fall medføre nedleggelser.Det sier administrerende direktør ved Kaarbøverkstedet i Harstad, Jan Oddvar Olsen.
Vil overta tre store kystfiskebåter RemifiskFiskeriselskapet Nergård A/S ønsker å overta tre store kystfiskefartøy i Troms. Det gjelder "Remifisk" fra Berg og Lenvik-båtene "Røstfisk" og "Nordfangst". Selskapet står bak en fiskeskipper som søker om å overta aksjemajoriteten i båtene.
Kystsamfunn kan bli hardt rammet Stadig flere kystsamfunn i Troms og Finnmark står i fare for å tape kampen om råstoff. I Hasvik i Finnmark øker redselen for at tråleren Riston kan bli solgt ut av landsdelen. Stadig flere tar nå til orde for et kvotesystem der kvotene gis til regioner og ikke til fartøyer.
NHO-direktør vil gi kvoter til regi - Oppkjøp av havfiskebåter og salg trålerkonsesjoner fra Nord-Norge til Vestlandet, er så alvorlig at det må tenkes nytt i fiskeripolitikken. Det sier NHO-direktør Arne Eidsmo i Troms. Han vil heller gi kvoter til regioner i stedet for fartøyer.
Nord-Norge tappes for havfiskebåter Nær tjue nordnorske havfiskebåter med ca 25 konsesjoner selges til Vestlandet på bare ett år. Det viser en oversikt som NRK Nordnytt har laga.