Palestrinastilen Palestrinastilen er en av søylene innen komposisjonsstudiet. Denne musikken har en unik evne til å hvile i seg selv, og mange betegner den som den perfekte balanse mellom selvstendige stemmer. Av Erling Brathole
Post bop Det musikalske landskapet som utviklet seg i etterkant av Be-bopen og Cooljazzen var så komplekst at det i ettertid bare har blitt kalt Post-bop. I denne kategorien befant det seg mange musikere som hadde vært en del av de musikalske revolusjonene de to siste tiårene. Og flere av de viktigste kom fra den første Miles Davis kvintetten som kuliminerte i innspillingen Kind of Blue i 1959. Denne innspillingen ble på mange måter startskuddet for jazzens videreutvikling i 1960-årene. Og av de deltakende musikerne var det to som skulle skille seg ekstra ut. Av Eivind Austad
Modaljazzen Etter at Miles Davis hadde hatt noen vanskelige år preget av depresjon og avhengighet av heroin, gjorde han et comeback i 1955 da han startet sin første kvintett. Den eksisterte en stund med varierende besetning før han utvidet den til en sekstett i 1958 bestående av tenorsaksofonisten John Coltrane, altsaksofonisten Julian Cannonball Adderley pianisten Red Garland, bassisten Paul Chambers og trommeslageren Philly Joe Jones. Av Eivind Austad
Hard Bop og Soul Jazz Et annet stiluttrykk som gjorde seg gjeldende fra 1950 - årene var Hard Bop og Soul Jazz. Disse to termene blir ofte forvekslet med hverandre da de bygger på omtrent det samme melodiske og harmoniske grunnlaget. Begge er en videreutvikling av Be-bopen, som allerede hadde grunnlagt et nytt tonespråk for jazzen. I tillegg brukte de influenser fra Gospel, Blues og Rhythm´n Blues. Av Eivind Austad
Frijazzen i 1950-årene gjør opprør mot konvensjonene En annen radikal strømning som startet i 1950-årene var frijazzen. Etter at Be-bopen hadde fått fotfeste var det en gruppe musikere som ønsket å innta en mer eksperimentell holdning til musikk. Blant de første forløperne til frijazzen finner vi Lennie Tristano som spilte inn kollektive improvisasjoner i studio med bandet sitt i 1949 der musikerne spontant spiller noe som kan minne om kontrapunkt innenfor klassisk musikk. Av Eivind Austad
Jazzens fødsel – Historien om New Orleans 19. juni 1865 ble slaveriet i Amerika avskaffet og selv om raseskillet fortsatte, åpnet det opp for at svarte kunne skaffe seg arbeid. Flere fikk jobber i underholdningsbransjen, også som musikere. De deltok i Minstrel og Vaudeville shows, flere pianister fikk jobb på klubbene. Av Eivind Austad
Jazzens røtter – Europeiske og afrikanske trekk Jazzen og den afroamerikanske musikken oppstod i Amerika på begynnelsen av 1900-tallet der afrikanske slaver og europeiske nybyggere møttes. Slavene ble fraktet med skip i over 300 år frem til ca. 1850, mens europeerne dro til Amerika av ulike årsaker. I løpet av 1800-tallet begynte slavenes og nybyggernes kulturer å blande seg og utvikles mot et felles musikalsk uttrykk. Av Eivind Austad
Minimalismen - musikk uten retning? Da minimalismen kom, ble den oppfattet som en musikkstil uten retning, men når vi i dag ser tilbake på førti års utvikling, er det klart at den ikke var retningsløs. Snarere var den en ny måte å skape utvikling på. Av Geir Johnson