Improvisasjon i musikk Finnes det improvisasjon i musikk fra barokken? Hva kjennetegner improvisasjon i cooljazz? Hva er sammenhenger mellom improvisasjon i jazz og improvisasjon i folkemusikk? Her finner du artikler som handler om improvisasjon i forskjellige sjangre og til ulike tider. Av Margit Anne Vegstein
Progrock På slutten av 1960-tallet og starten av 1970-tallet vokste progrocken fram. Hva er egentlig progrock? Av Anne-Lise Aase Aamli
Noen sentrale profiler innenfor europeisk jazz Gjennom tiårene i jazzens historie har noen musikere utviklet seg til å spille sentrale roller i utviklingen av den europeiske jazzens identitet. Her kommer en oversikt over noen av de viktigste. Av Eivind Austad
ECM og den uendelige klangen Plateselskapet ECM har siden starten vært det viktigste mediumet for utbredelsen av den europeiske jazzen. Av Eivind Austad
Arven etter hardingfela Jazz- og improvisasjonsmusikere i Norge har gjennom historien vært fascinert av den norske folkemusikken. I dag er det nærmest umulig å komme utenom folkemusikkens innflytelse når en skal snakke om det norske og nordiske uttrykket. Det er flere musikere som har gjort banebrytende arbeid med å bearbeide norske folketoner og tatt dette med seg inn i sitt musikalske uttrykk. Av Eivind Austad
Jazzutdanningenes påvirkning Berklee College of Music i Boston er verdens mest kjente og største jazzutdanning med over 4000 studenter. Her har Keith Jarrett, Branford Marsalis, John Scofield og Joe Zawinul studert, i tillegg til flere norske musikere som Petter Wettre, Jonny Sjo, Bernt Moen og Kim Ofstad. Av Eivind Austad
De uavhengige plateselskapene Etter årtusenskiftet har spesielt mindre og uavhengige plateselskaper markert seg ved å gi ut ny, spennende musikk. I Norge har spesielt selskapene Rune Grammofon og Hubro vært eksponenter for den nye, eksperimentelle jazzen som beveger seg sømløst mellom sjangre. Av Eivind Austad
Jazzen i Norge etter årtusenskiftet I boka: «Is Jazz Dead? (or Has it Moved to a New Address)» fra 2005, hevder Stuart Nicholson at mye av det nyskapende som har skjedd innenfor jazzens utvikling etter årtusenskiftet har skjedd utenfor Amerika. Av Eivind Austad
Den amerikanske jazzen etter årtusenskiftet Selv om flere av jazzens nyeste utviklingstrender har skjedd i Europa må vi ikke glemme at alt startet i Amerika og at vi i dag nyter godt av de nyvinninger som har skjedd gjennom jazzhistorien. Av Eivind Austad