Hopp til innhold

Slik skriver du innsalgstekst

Vi har kun sekunder på oss for å få publikum til å velge et program. Så for at publikum skal velge akkurat ditt program må innsalgsteksten være kort og fristende.

I EPG'er og på mange distribusjonsplattformer er det kun en setning eller to korte som er synlig. Derfor er det viktig å beskrive det aller beste først og skrive kort.
Her er noen flere skrivetips:

  • Anbefal som til en venn som aldri har hørt om dette før
  • Beskriv det som står på spill
  • Bruk konkret språk og ord som vekker følelser
  • Skriv med selvtillit uten å være selvhøytidelig

Seriebeskrivelse
Her skal du selge inn serien din med 1-2 setninger som beskriver innholdet på en best mulig måte. Maks 150 tegn. Deretter nasjonalitet og sjanger.

På nåværende tidspunkt er seriebeskrivelsen den samme for alle sesonger i en serie i NRK TV. Dette skal endres på sikt, men nå må vi beskrive serier såpass generelt at det fungerer på tvers av sesonger.

Eksempel på seriebeskrivelse fiksjon:

Magnus - politiets kanskje dårligste etterforsker - settes til å løse en drapsgåte fra en annen verden, og da mener vi en HELT annen verden. Norsk dramaserie.

Eksempel på seriebeskrivelse dokumentar:
Hva skjer når du ringer 113? Vi følger apparatet som settes i gang og menneskene som tar vare på oss når vi har vår verste dag. Norsk dokumentarserie.

Episodebeskrivelse
Episodebeskrivelsen er først og fremst et navigasjonselement som skal fortelle hva episoden handler om uten å avsløre noe. Spesifikke episodebeskrivelser er viktig for at NRK-innhold skal prioriteres opp i globalsøk, for eksempel i Apple TV. Maks 150 tegn.

Eksempel på episodebeskrivelse fiksjon:
Det engelske oppdraget mislykkes og de allierte vil nå bombe tungtvannsfabrikken. Tronstad samler sabotørene, kaller gruppen Gunnerside, og starter treningen.

Eksempel på episodebeskrivelse dokumentar:
En skikjører faller stygt høyt oppe i Lyngsalpene, mens en ung jente ligger hjemme på sofaen og blør. Begge trenger akutt hjelp.

Episodetitler
Drama- og dokumentarserier, både sekvensielle og de som er avsluttende, trenger unike episodetitler. Det er ikke behov for episodetitler på magasinprogrammer som Norge Rundt, Dagsrevyen o.l. – eller på underholdningsformater som Alle mot 1, Nytt på nytt, Lindmo o.l.