Hopp til innhold

Behovsmeldinger våren 2020

Her finner du våre spesifikke behovsmeldinger for våren. NRK trenger innhold som er relevant for den enkelte, og viktig for et helt folk - og som er sterkt nok til å konkurrere med det beste fra hele verden. Frist for å sende inn nye innspill er mandag 2. mars, kl. 1200.

NRK Marienlyst – Nyhetshuset
Foto: Geir Børdalen / Geir Børdalen, NRK

Vi ser etter innhold som må innfri publikums forventninger til kvalitet, uavhengig av sjanger og publiseringsplattform. Det stilles høye krav til alt NRK publiserer, for vi stiller til valg hele tiden, og motkandidatene er ofte internasjonale strømmegiganter.

Innholdet må styrke NRKs overordnede mål​

I tillegg til å treffe publikum må innholdet være basert på innsikt, altså være i takt med folks liv og samfunnet forøvrig. Samtidig skal det bidra til å styrke NRKs overordnede langtidsstrategi.

  • ​NRK styrker og utvikler demokratiet​
  • NRK samler og engasjerer alle som bor i Norge​
  • NRK er en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse​

​Disse målene gir en overordnet retning for hvilket innhold vi skal produsere og hvordan det skal treffe publikum.

Her er de seks behovsmeldingene:

Behov # 1 - SAMMEN I HELGEN
Behov # 2 - DRAMA
Behov # 3 - SERIER DU BARE MÅ SE
Behov # 4 - PODKAST
Behov # 5 - ENKELTSTÅENDE DOKUMENTARER
Behov # 6 - WILD CARD
Fremgangsmåte

Behov # 1 - SAMMEN I HELGEN

Stor studiounderholdning

  • Som kan skape helgetradisjoner
  • Som kan måle seg med våre største og kjæreste helgeshow
  • Som har elementer som engasjerer publikum, og gjerne involverer dem - via NRKs egne plattformer

Opplevelser

  • Spektakulært og inspirerende innhold som alle vil elske
  • Konsepter folk velger å se når de vil - live eller i NRKTV
  • Med profiler og deltakere folk bryr seg om

Behov # 2 - DRAMA

Spenning/Krim/Thriller

  • Skal kunne treffe et bredt publikum
  • 4 eller 6 episoders lengde

Ung målgruppe

  • Underholdende volumserier rettet mot tenåringer

Barn

  • Hverdagsnært drama for barn i alle målgrupper, med mange episoder og lav minuttpris. Referanse: «Klassen»
  • Sitcom/humordrama med lang levetid for målgruppe 8 - 12 år. Episodene må kunne sees uavhengig av hverandre

(Fiksjonsprosjekter vil også bli vurdert fortløpende uavhengig av fristene.)

Behov # 3 - SERIER DU BARE SE

Serier som setter spor

  • Som har høye ambisjoner og innovativ historiefortelling
  • Som forteller historier som bringer folk tettere sammen og gjør oss litt klokere
  • Som er relevante for et bredt norsk publikum

«Slappe av-tv» for aldersgruppen 15 - 49 år

  • Lekent, smart og lett å velge
  • Tett på mennesker du har lyst til å henge med og som folk snakker om
  • Kostnadseffektivt
  • «Normal» sesonglengde - eller stort volum med flere sesonger/hyppig publisering

P3 – Ung virkelighet

  • Innhold som tar tempen på unges virkelighet og utfordrer holdninger, fordommer og preferanser
  • Innhold som kan sette unge i stand til å ta kontroll over eget liv, særlig når det gjelder karriere og økonomi
  • Gjerne eksperimentell form, og ikke den velkjente personlighetsdrevne historiefortellingen

NRK Super

  • Serier fra virkeligheten (dokumentar, reality, etc) som barna se og snakke om til vennene sine
  • Serien skal treffe bredt i målgruppen 10 - 12 år

Behov # 4 - PODKAST

Infotainment

Inkluderende og underholdende podkaster som gjør at du lærer noe. Vi ønsker særlig podkaster rettet mot tenåringer og unge voksne. Podkastene bør ha en ukentlig publisering og kan godt handle om noen av disse temaene:

  • «Ung livsmestring»: Personlig økonomi, utdanning/etablering, kjærlighet, sex og vennskap
  • Gaming
  • Medier/teknologi
  • Historie

Historier fra virkeligheten

  • Nyskapende innhold og nye retninger innenfor True Crime, mysterier og historier fra virkeligheten

Humor og Underholdning

  • Tydelige konsepter og personligheter med noe på hjertet, som kan hjelpe oss å speile landet og befolkningen bedre enn i dag

Åpen klasse

  • Nyskapende ideer og konsepter som ikke faller inn under de overstående.
    Vi oppfordrer dere særlig til å pitche kvinnelige stemmer

Behov # 5 - ENKELTSTÅENDE DOKUMENTARER

NRK har et eget opplegg i samarbeid med Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF). Der arrangerer vi picher for enkeltstående dokumentarer hver høst. Dette er vår hovedarena for enkeltstående dokumentarer, men vi vil vurdere filmer som ikke kan vente til da:

  • Historier som forteller noe nytt og som formidler håp
  • Historier tett på folks hverdag og som treffer et bredt publikum
  • Dokumentarer som setter agenda og som kan føre til endring

Behov # 6 - WILD CARD

​NRK leter også etter innholdet vi ikke visste at publikum ville ha! Vi må være sikre på at vi ikke går glipp av helt unikt innhold eller innhold som må vurderes utenom de ordinære fristene. Kom gjerne med ideer som er utenfor boksen, som er unike, tydelige og som vi ikke har sett før! Men husk også at terskelen er høy for at vi vurderer prosjekter utenom de definerte behovsmeldingene.​

Fremgangsmåte

Frist for innsending av nye forslag er mandag 2. mars kl. 1200.
Alle prosjekter skal registreres på dette skjemaet Skjema for innspill 2020v

Piloter leveres på Vimeo. NB! Passordet må være: nrk
Lenke legges i skjemaet. Øvrig innhold leveres i Word, PowerPoint eller PDF-format.

Registrering av innspill er viktig for begge parter. Med en registrering markerer vi når vi formelt startet med et mulig samarbeid om et prosjekt, og hva som er rammene for dialogen, og det sikrer også en seriøs og etterrettelig behandling av innspillet.

Har du en ferdig produksjon og ønsker visningsrett skal du bruke dette skjemaet Skjema for ferdig innhold

Har du spørsmål? Send en epost til Mai-Tove Hansen om levering av innspill.