NRK Meny
Normal

Behovsmeldinger for 2018

Ønsker du å produsere innhold for NRK? Her finner du seks nye behovsmeldinger som er basert på vår overordnende strategi og målsetting. Første frist er 4. april.

NRK Marienlyst – Nyhetshuset
Foto: Geir Børdalen / Geir Børdalen, NRK

Behov #1 - Felles opplevelser i helgen
Behov #2 - Drama for alle målgrupper
Behov #3 - Serier som velges
Behov #4 - Enkeltstående dokumentarer
Behov #5 - Radio
Behov #6 - Wild Card
Fremgangsmåte

Publikum må velge vårt innhold!

NRK trenger nært og norsk innhold som er sterkt nok til å konkurrere med det beste fra hele verden.

Strømmetjenester med verdensklasse drama skaper forventninger hos publikum. Nå forventer de verdensklasse historiefortelling i alle sjangere, og vi må sørge for å tilby publikum innhold som innfrir disse forventingene. Vi må fortelle historier som er viktige i vår tid, historier som overrasker og får folk til å bry seg.

Nå bestemmer publikum hva de vil se og høre, når de vil se og høre det. Det stiller høye krav til alt vi publiserer. Vi må sørge for å tilby publikum innhold og historiefortelling som innfrir deres forventninger. Uavhengig av sjanger og publiseringsplattform.

Derfor er det viktig at alle innspill har et høyt ambisjonsnivå og innfrir følgende:

  • Valgbart innhold
    • som danner et grunnlag for et innholdsunivers
    • som står ut og bryter vannflaten
    • som fungerer som en motor inn i NRKTV/NRKRadio
    • der NRK er en tydelig avsender
    • historiefortelling i verdensklasse
    • utvikling av innhold basert på innsikt i målgruppen
    • innhold som speiler mangfoldet i det norske samfunnet

Innholdet må styrke NRKs overordnede mål:

I tillegg til å treffe publikum, må innholdet bidra til å styrke NRKs overordnede langtidsstrategi. Frem mot 2020 har vi satt oss følgende mål:

  • NRK styrker og utvikler demokratiet
  • NRK samler og engasjerer alle som bor i Norge
  • NRK er en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse

Disse målene gir en overordnet retning for hvilket innhold vi skal produsere og hvordan det skal treffe publikum.

Behov #1 – Felles opplevelser i helgen

NRK skal samle familien og gi sterke fellesopplevelser gjennom hele helgen!

Underholdning på NRK skal gi en følelse av felleskap og samtidighet. I helgen ønsker publikum spektakulære opplevelser, som engasjerer, berører og involverer publikum. Vi fortsetter å se etter underholdningskonsepter, som er familievennlige, slitesterke og appellerer til et bredt publikum over hele landet. Vi ønsker innspill med høy kvalitet, originalitet og ambisjon, med profiler som kommuniserer særdeles godt med publikum. Innholdet må gjerne med sterk seriedramaturgi, og gjerne konkurransedrevet.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Direkte eller med en sterk «her-og-nå-følelse».
  • Flerdagsreality med sterk tilstedeværelse i helg. Serien må engasjere og trekke publikum inn i NRKTV på regelmessig basis.

Behov #2 – Drama for alle målgrupper

NRK Serier – serier folk snakker om!

Drama er den viktigste motoren inn til NRKTV. Vi skal ha serier som skaper forventning hos publikum og synliggjør NRK som en sterk serieleverandør. Våre serier skal underholde, spre humor med mening og fortelle historier som er viktige i vår tid. De skal være nyskapende og relevant for vårt publikum. Vi skal tilby historiefortelling i verdensklasse, til barn, unge og voksne.

Seriene skal kunne produseres i flere sesonger og bli en stor og viktig merkevare for NRK.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • målgruppeorienterte dramaserier for voksne, med avsluttede episoder, høyt volum og potensiale for flere sesonger.
  • store nasjonale dramaserier, som treffer bredt og oppleves som relevant for et stort publikum.
  • humordrama og sitcoms, som samler familien og rekrutterer unge seere.
  • samarbeidsprosjekter med P3. P3 fokuserer på nyskapende og kostnadseffektive dramaprosjekter som underholder og utfordrer 13-29 gruppa, og som speiler et ungt mangfold. Prosjektene skal fungere på mobil, sosiale medier og NRK TV.
  • humorserier for 9-åringen. Serien skal være morsom, uavhengig av sjanger og tematikk. Fortellingen skal være enkel å følge, karakterene skal ha dybde og serien skal ha et underliggende viktig budskap. Barna skal tas med inn i et varmt univers med karakterer som føles ekte og i ulike aldre/generasjoner.
  • vi åpner for innspill til Julekalender for barn, publisering i 2021 og fremover. Med særlig brede rettigheter.

Behov #3 – Serier som velges

Vi ønsker å fortelle historier fra det virkelige liv som kan konkurrere med fiksjonsserier fra hele verden.

Dette er ambisjonen og dette må vi klare for å bli valgt. For å lykkes, må vi være tett på norsk virkelighet, med relevant og aktuelt innhold. (NB! Denne behovsmeldingen gjelder ikke for dramaserier. Se behov #2).

Vi skal tilby ambisiøse serier som engasjerer alle i Norge. Serier som overrasker og setter spor, med potensiale for flere sesonger. Vi skal tilby historiefortelling i verdensklasse, til unge og voksne. Alle våre serier må fungere som lead inn til NRKTV!

Vi ønsker innspill på følgende:

  • serier med sterke historier og aktuell tematikk. Gjerne med tydelige NRK profiler, løsningsorientert og med et personlig preg.
  • serier som forteller vår felles historie på en ny måte.
  • vi ønsker også å utforske True Crime/True Life-sjangeren.

Behov #4 - Enkeltstående dokumentarer

Historier fra norsk virkelighet, som er viktige nok til at publikum velger dem!

Vi ønsker innspill til enkeltstående dokumentarer som er ambisiøse, både i uttrykk og tematikk.

Historiene skal være relevante for et norsk publikum og vår hovedprioritering er unike historier som treffer bredt og blir valgt, både på NRKTV og NRK1.

Behov #5 – Radio

P1:

NRK P1 er en bred, inkluderende folkekanal som skal treffe best i alderen 40 – 54 år.NRK P1 er godt selskap, oppdateringer regionalt, nasjonalt og internasjonalt og har en rekke ulike program i sjangre som underholdning, sport, livssyn, musikk og nyheter.

P1 ønsker innspill på:

  • Direktesendt radio, som forholder seg til verden, nyhetsbildet og har publikumskontakt og høy musikkandel. Programmet kan inneholde elementer som panel, lett konkurranse, rapporter fra distrikt osv. Men det viktigste er en god lørdagsstemme som passer for NRK P1 en lørdag ettermiddag. To til tre timer.
  • Oppsummerende, allment og inkluderende panelshow for helg, med brodd og underholdning i fokus.
  • Nytt humorformat for kveld og helg, som kan utfordre, stå ut og sette spor.
  • DJ-show med vekt på helgefølelse for målgruppa. (HC, Howard, 90-tall, energi)
  • Nytt DJ-format. Hvordan høres en plateprater ut på P1 i 2019? Direkte

P2:

NRK P2 er en smart og aktuell kanal som utfordrer og utforsker. Den gir lytterne energi og lyst til å delta i samfunnet.
NRK P2 beveger lytterne til ny forståelse. Kanalen skal nå de kultur- og samfunnsinteresserte mellom 40 og 55 år.

P2 ønsker innspill på:

  • Humor/satire. Ukentlig program på 56 minutter som bekrefter NRK P2s profil som smart og aktuell kanal for kultur- og samfunnsinteresserte mellom 40 og 55 år.
  • Mangfold: Ukentlig program på 56 minutter som bidrar til at NRK P2 slipper til nye stemmer med annen bakgrunn og andre livserfaringer enn det man normalt hører på kanalen.
  • Kveld: Direktesendt kveldsprogram på hverdager, to timer, to eller tre kvelder i uka, som har lytterkontakt som driver.

P3/mP3:

P3 skal samle, utfordre og underholde 18-29 åringer. Alt P3 gjør skal oppleves ekte. Målgruppa skal kjenne seg igjen i innholdet og samtidig skal vi tørre å bane vei. P3 heier på mangfold, nyskaping og god underholdning.

mP3 skal samle, utfordre og underholde 12-19 åringene. Kanalen har en rendyrket musikkprofil og skal lage fest for tenåringer hver dag. Innholdet skal være relevant for målgruppa og må oppleves ekte

P3/mP3 ønsker innspill på:

  • Humor- og underholdningskonseptet som unge folk ikke kan gå glipp av. Konseptet skal ha potensial på radio og på podkast. Tema og sammensetning.

Podkast:

NRK skal være Norges ledende produsent av kvalitetspodkaster som folk blir hektet på,
både gjennom de faste de følger i hverdagen – og gjennom serier som står ut.

Målgruppen for NRKs podkaster er 20 til 40 år.

NRK Podkast ønsker innspill på:

  • En ny, ukentlig humorpodkast hvor hovedmålgruppen er unge mennesker mellom 20 til 25 år. Humorpodkasten skal publiseres ukentlig store deler av året. Podkastskaperne bør ha ambisjoner om å gjøre dette med en lang horisont. Duo eller trio med profiler hvor minst en allerede er kjent for målgruppen. Bør også kunne fungere på radio.
  • Serier fra virkeligheten som setter dagsorden gjennom grundig journalistikk og spennende historiefortelling.
  • Fiksjon som kan fornye radiodrama. Vi ønsker oss humorserier og spenningsserier. Det er viktig at det er historier vi ikke har hørt på denne måten før, temaer som målgruppen kan kjenne seg igjen i.

Behov #6 – Wild card

NRK leter også etter det innholdet vi ikke visste at publikum ville ha. Terskelen skal være høy for å melde inn prosjekter til denne behovsmeldningen, dette er ikke en invitasjon til å forbigå de 5 andre meldingene, men en sikkerhet for oss at vi ikke går glipp av helt unikt innhold eller innhold som må vurderes utenfor det ordinære årshjulet.


Dette prioriterer vi ikke:

NRK er Norges største produksjonshus, med sterke redaksjonelle fagmiljøer. Eksternt produsert innhold skal spille sammen med innhold som leveres av våre interne redaksjoner, slik at det helhetlige tilbudet til publikum blir optimalt. Dette gjør NRKs totale innholdspakke sterkere. Terskelen er derfor høyere innenfor de sjangerne hvor vi får store leveranser internt. Sport, nyheter, kultur, barn, helse og forbrukerstoff er typiske eksempler på dette.

Fremgangsmåte

Alle prosjekter skal registreres på dette nye skjemaet:
Skjema for innspill

Registrering av innspill er viktig for begge parter. Med en registrering markerer vi når vi formelt startet med et mulig samarbeid om et prosjekt, og hva som er rammene for dialogen, og det sikrer også en seriøs og etterrettelig behandling av innspillet.

Har du en ferdig produksjon og ønsker visningsrett skal du bruke dette skjemaet Skjema for ferdig innhold

Har du spørsmål?

Send en epost til Mai-Tove Hansen om levering av innspill; Klaus Kristensen om tekniske spesifikasjoner; eller Steinar Igdun om finansiering og økonomi.