Hopp til innhold

Nye behovsmeldinger høsten 2021

Vil du produsere innhold for NRK? Her finner du en oversikt over de behovene NRK vil ha fremover. Frist for å sende inn forslag er mandag 11. oktober.

Høst
Foto: Linda Vespestad / NRK

Kjære leverandør.

Høsten er her, og det er igjen tid for å presentere NRKs fremtidige innholdsbehov.

NRK er en viktig del av nordmenns liv. Ni av ti bruker NRK hver eneste dag. Eksternproduksjon står for store deler av NRKs brede tilbud til publikum og er helt avgjørende for NRKs suksess. Men konkurransen er tøffere enn noensinne, og vi må fornye oss og engasjere folk for fortsatt å ha en plass i hjertene deres.

Vi har allerede mye fantastisk innhold fra dere leverandører - både i produksjon og utvikling for sesongene som kommer. Denne høsten vil vi derfor prioritere spesielt nyskapende ideer.

Vi ønsker oss lekent og overraskende innhold som kan skape vaner hos publikum. Det norske perspektivet er viktig for oss. Folk skal kjenne seg igjen i innholdet de får på NRK, med handling fra landet de bor i, presentert på språket de bruker. Mangfold er essensielt. Ikke bare når det gjelder cast, programledere og produksjonsteam - men også med tanke på konseptet og opplevelsen det gir. NRK er til for alle.

NRK tar miljøhensyn i alle beslutninger og grønn produksjon er en viktig del av dette. Ha det med når dere utvikler innhold for vårt publikum.
Ta gjerne kontakt hvis det er spørsmål underveis.

Med vennlig hilsen Petter Wallace og Unni Ødegård

Petter Wallace

Petter Wallace. programredaktør Eksternproduksjon

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
Unni Ødegård

Unni Ødegård, strategi og utviklingssjef Eksternproduksjon

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

BEHOV TV

HELG

NRK har en solid helgepakke med mange store satsinger. Når det gjelder LIVE helgekonsepter har vi ikke noe stort behov nå.
Men dere kan alltid utfordre oss med spesielt innovative prosjekter.

Vi skal fortsette å fornye oss på det pre-produserte innholdet. Suksessfaktorer er innhold med varme, som er gøy å se på og som hele familien gleder seg til. Ideene må være sterke nok til å vinne seerne både på NRK1 og NRKTV, og kunne bli en av NRKs store merkevarer i helgen.

Tenk på om ideen din:

  • Er original?
  • Kan bli like stor som for eksempel Mesternes mester og Monsen på villspor, som begge er høyt elsket av både unge og gamle?
  • Kan tåle mange sesonger?

Kvaliteter vi ser etter:

  • Humor! Vi vil at publikum skal le høyt sammen i stua, og le sammen med folkene de ser på tv. Det må være varmt og gøy.
  • Tenk ungt og samtidig bredt. Vi trenger innhold som de unge elsker, men som ikke er fremmed for de godt voksne.
  • Opplevelse, oppdagelse, felleskap og en sterk motor er gode stikkord.
  • Vi ser spesielt etter reality-ideer som tar oss inn i verdener som kjennes autentiske for et bredt publikum. Innhold som gjør dem glade, imponerte og inspirerte. Konsepter der noe virkelig står på spill og som skaper forventning. Kjendis-drevet eller ikke, vi ønsker å la publikum få tilbringe tiden med mennesker de liker.

HVERDAG

NRK ønsker å gjøre folks hverdag litt bedre. Alle trenger å drømme seg bort og slappe av, og det behovet har ikke blitt mindre den siste tiden. Vi ønsker mer innhold som treffer et bredt publikum, men som også virkelig engasjerer de unge. Dette vil bli tungt vektlagt når vi vurderer prosjektene.

Vi har behov for kostnadseffektivt innhold som kan skape vaner hos publikum, og som har potensiale til å leve sesong etter sesong, både i NRKTV og på NRK1. Vi vil gi publikum noe å glede seg til igjen og igjen.

Vi ser etter disse kvalitetene:

  • Feelgood! Vi trenger uhøytidelig og varmt innhold som gjør at folk føler seg litt lettere til sinns.
  • Handlingsdrevet reality med mye varme, unik tilgang og sterk cast.
  • Gjerne profildrevet innhold, skreddersydd til våre (eller nye) profiler.
  • Viktig! Gjør en avsjekk på originalitet! Har vi sett dette før? NRK liker å være først ute.

HUMOR

Vi har behov for sketsjer til kortformat produsert av og med humortalenter med flerkulturell kompetanse.

  • Humoren skal nå unge målgrupper (19-25 år) og publiseres som selvstendige klipp på nrk.no.
  • 1-3 minutter lange episoder.
  • Vi ønsker oss 10-12 episoder, gjerne med mulighet for flere sesonger.

P3 - UNG VIRKELIGHET

P3 ønsker innhold som speiler ung virkelighet og utfordrer fordommer og preferanser. Vi er på jakt etter non-scripted-serier, gjerne lekne dokumentarer som utfordrer sjangeren og bygger lojalitet hos seerne.

Nyskaping og «røde» ideer er nøkkelord.

Vi trenger TV-serier målgruppen finner, elsker og velger – med mange episoder og mulighet for flere sesonger.

Dette ser vi etter:

  • TV-serier som er laget utenfor storbyene.
  • Drøye humorserier rettet mot gutter i aldersgruppen 15-25 år.
  • Innhold som kan sette unge i stand til å ta kontroll over eget liv, særlig når det gjelder karriere, skole, økonomi og psykisk helse.

Vi har ikke behov for profildrevne dokumentarer på nåværende tidspunkt.

SUPER

Karakterdrevet humordrama.
Humor er en viktig del av NRKs tilbud til unge, og nå ser vi etter nye serier som er særlig relevante for 14-åringer. Vi ønsker oss følgende kvaliteter:

  • Utgangspunkt i profiler og/eller komikere som allerede er kjent og elsket av 14-åringer.
  • Originalitet: vi og målgruppen vil gjerne bli overrasket.
  • Historier og tematikk med relevans for unge tenåringer.
  • Kostnadseffektiv produksjon.
  • Referanser: «Førstegangstjenesten» og «Kongen av Gulset».

BEHOV LYD

PODKAST

6.1 Podkast - «Hele historien»

NRK søker dokumentarer til podkastserien «Hele historien». Formatet rommer i hovedsak historier om viktige hendelser i norsk samtidshistorie. Målet er en levende, og mest mulig helhetlig fortelling, med god tilgang til kilder som opplevde det som skjedde. Konseptet er at vi følger et spennende, viktig og berørende handlingsforløp. Det er rom for både humor og alvor, men stilen skal være saklig, nøktern og etterrettelig. Antall episoder og volum på  bestillingen er fleksibelt og leveransen utvikles i samråd med NRK Hele historien.

Stikkord: Tydelig fortelling, underholdende, viktig og berørende.
Målgruppe: 20-40 år.
Forslag merkes «Hele historien».

6.2 Podkast - «Historier fra virkeligheten»

Podkastserien «Historier fra virkeligheten» samler lyddokumentarer av høy kvalitet. Det er rom for serier med undersøkende potensial, personlig stil, nyskapende form og kunstneriske ambisjoner. Vi ser etter sammensatte produksjoner, som ikke er basert på studiosamtaler. Produksjonene markedsføres som seg selv og må ha et godt potensial ut mot publikum. NRK søker særlig historier med dybde og tidløse kvaliteter. Gode enkeltstående dokumentarprosjekter vil også bli vurdert.

Stikkord: Fin opplevelse, kul, tankevekkende og solid.   
Målgruppe: 19-29 år.
Forslag merkes «Historier fra virkeligheten».

6.3. Podkast - «Mellom oss»

NRK ber om tydelige konsepter til podkastserien «Mellom oss». Formatet rommer podkaster med mellommenneskelige relasjoner som tema, med sesonger på mellom 6 og 10 episoder, som eksempelvis «Havarikommisjonen» og «Sorgens kapittel». Nå ønsker vi oss forslag til nye konsepter der det mellommenneskelige står i sentrum, gjerne løst på en frisk og original måte. Tematikken trenger altså ikke være trist for å passe inn, men det er viktig med nærhet til kildene og at man legger opp til en viss grad av dybde og refleksjon. Form og tone er viktig i denne podkastserien, så ordinære pratepodkaster vil trolig ikke passe inn. Smarte ideer og et gjennomarbeidet sluttresultat, er det vi ønsker oss.

Stikkord: Nært, ekte, «livet sjæl», lærerikt, underholdende, smart, gjennomarbeidet.
Målgruppe: 19-29 år.
Forslag merkes «Mellom oss».

6.4 Podkast - «Nyskapende krim»

NRK ber om nyskapende ideer til podkastsatsing på krim. Det finnes allerede flere gode norske krimpodkaster, så utfordringen er å finne NRKs plass på dette feltet.

Målgruppe: 19-29 år.
Forslag merkes «Nyskapende krim».

6.5 Podkast - «Lydfiksjon basert på virkelige hendelser»

NRK ønsker å satse videre på fiksjonsfortellinger på podkast. Dette er arven etter Radioteateret, men i en enklere og mer moderne form. Vi ønsker oss fortellinger basert på eller inspirert av virkelige hendelser. Historiene må oppleves som virkelighetsnære og relevante for publikum, formidlet enkelt gjennom en tydelig hovedkarakter. Serier på 8-10 episoder, gjerne med mulighet for flere sesonger. Episodelengde kan variere.

Stikkord: Virkelig, spennende, underholdende. Enkel inngang, tydelig fortalt.
Målgruppe: 20-40 år.
Forslag merkes "Lydfiksjon virkelighet".

6.6 Podkast - «Lydfiksjon spenning»

NRK ønsker å satse videre på fiksjonsfortellinger på podkast. Dette er arven etter Radioteateret, men i en enklere og mer moderne form.

Virkelighetsnære spenningsserier som skal engasjere et ungt og bredt publikum. Vi ønsker oss nyskapende og underholdende historier som blir valgt i mengden av gode podkaster. Serier på 8-10 episoder, gjerne med mulighet for flere sesonger. Episodelengde kan variere.

Stikkord: Spennende, underholdende. Enkel inngang, få karakterer.
Målgruppe: 20-30 år.
Forslag merkes "Lydfiksjon spenning".

6.7 Podkast for barn

NRK ønsker å bygge opp et bedre lydtilbud til barn, og ser derfor etter nye podKaster for aldersgruppene 0-5 år og 12-14 år. Alle sjangere er interessante, men vi ser etter disse kvalitetene:

  • Originalitet.
  • Tydelig forankring i den spesifikke målgruppens behov og smak.
  • Mulighet for høyt volum (episoder og sesonger).
  • Forslag merkes "Podkast for barn".

HASTEINNSPILL

Noen prosjekter vil vi vurdere fortløpende og utenfor de faste fristene. Dette gjelder:

  • prosjekter som er spesielt konkurranseutsatte  
  • prosjekter som krever en rask behandling på grunn av aktualitet  
  • prosjekter NRK har bedt spesielt om, eller nye sesonger av eksisterende serier

Hasteinnspill sendes inn på eget skjema Skjema for hasteinnspill

FREMGANGSMÅTE

Frist for innsending av nye forslag som svarer på behovsmeldingene er mandag 11. oktober kl. 2400

Alle prosjekter skal registreres på dette skjemaet
Skjema for innspill høst 21

Piloter leveres på Vimeo. NB! Passordet må være: nrk
Lenke legges i skjemaet. Øvrig innhold leveres i Word, PowerPoint eller PDF-format. Sendes til eksternredaksjonen@nrk.no

Registrering av innspill er viktig for begge parter. Med en registrering markerer vi når vi formelt startet med et mulig samarbeid om et prosjekt, og hva som er rammene for dialogen, og det sikrer også en seriøs og etterrettelig behandling av innspillet.

Har du spørsmål? Send en epost til koordinator Mai-Tove Hansen

Vi ser frem til mange gode innspill!