Hopp til innhold

Behovsmeldinger høsten 2019

Her finner du våre spesifikke behovsmeldinger for høsten. NRK trenger nært og norsk innhold som speiler vårt samfunn og som er sterkt nok til å konkurrere med det beste fra hele verden. Frist for å sende inn nye prosjekter er 1. oktober.

NRK Marienlyst – Nyhetshuset
Foto: Geir Børdalen / Geir Børdalen, NRK

Etter behovsmeldingene i vår fikk NRK inn svært mange gode innspill fra den eksterne bransjen, og mange av dem er nå satt i utvikling eller produksjon. ​

Likevel opplevde vi at mange innspill ikke var aktuelle for NRK. Denne gangen har vi spisset behovsmeldingene. Vi håper det vil hjelpe dere med å treffe enda bedre på våre behov.

Vi har ekstra fokus på innhold rettet mot spesifikke publikumssegmenter, som tenåringer og voksne (30-49 år), hvor mange ikke foretrekker NRKs innhold i dag.​

NRKs publikumssegmenter

Innholdet må styrke NRKs overordnede mål​

I tillegg til å treffe publikum, må innholdet bidra til å styrke NRKs overordnede langtidsstrategi. Frem mot 2020 har vi satt oss følgende mål:​

  • ​NRK styrker og utvikler demokratiet​
  • NRK samler og engasjerer alle som bor i Norge​
  • NRK er en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse​

​Disse målene gir en overordnet retning for hvilket innhold vi skal produsere og hvordan det skal treffe publikum. Det er derfor viktig at et eller flere av disse målene er tydelig forankret i alle nye innspill til NRK. ​

NRKs visjoner

Publikum må velge vårt innhold​

Publikum må finne, velge og elske vårt innhold! ​

NRK trenger nært og norsk innhold som speiler vårt samfunn og som er sterkt nok til å konkurrere med det beste fra hele verden​.

​Publikum har aldri hatt mer og bedre innhold å velge mellom, og det stiller høye krav til alt vi publiserer. NRK må tilby publikum innhold og historiefortelling som innfrir deres forventninger, uavhengig av sjanger og publiseringsplattform. ​

Vi vil vurdere innspill som har et høyt ambisjonsnivå og som innfrir følgende kriterier:

  • tydelig innhold som står ut og skaper oppmerksomhet​
  • som leder folk inn i NRKTV/NRKRadio ​
  • som har historiefortelling i verdensklasse
  • som er basert på innsikt i målgruppen​​

Behov # 1 - Størst i helgen
Behov # 2 - Drama
Behov #3 – Serier
Behov #4 – Radio / valgbar lyd
Wild Card og enkeltstående dokumentarer
Fremgangsmåte

Behov #1 – Størst i helgen

NRK skal samle familien og gi gode fellesopplevelser gjennom hele helgen.

Underholdning på NRK skal gi en følelse av felleskap og samtidighet.​ I helgen ønsker publikum spektakulære opplevelser, som engasjerer, berører og involverer dem. Vi ser etter underholdningskonsepter som er familievennlige, slitesterke og appellerer til et bredt publikum over hele landet. Vi ønsker orginale innspill av høy kvalitet og med profiler som kommuniserer særdeles godt med seerne. Innholdet må gjerne ha sterk seriedramaturgi, være konkurransedrevet og ha publikumsinvolvering. ​

​Vi ønsker kun innspill på følgende: ​

  • ​Store spektakulære og engasjerende direktesendinger eller innhold med en sterk «her-og-nå-følelse» - skreddersydd for NRKs publikum. Eksempler på dette er Stjernekamp, MGP og Alle mot 1.
  • Opplevelser. Gjerne ut på tur. Utfordringer, varme, humor og nerve. Profiler du blir glad i. Eksempler på dette er Mesternes mester, På tur med Dag Otto og Truls á la Hellstrøm.

Behov #2 – Drama for unge og voksne

NRK Serier – serier som folk snakker om.

Vi ønsker innspill på serier i alle formater som skaper forventning hos publikum og synliggjør NRK som en sterk leverandør av drama. Våre serier skal underholde, spre humor med mening og fortelle historier som er viktige i vår tid. De skal være nyskapende og relevante for vårt publikum i alle segmenter. Vi skal tilby historiefortelling i verdensklasse, til unge og voksne.

Seriene skal kunne produseres i flere sesonger og være en stor og viktig merkevare for NRK.

Antall episoder og programlengde kan variere mellom 15 og 30 minutter for målgruppe og sjangerdrama, og opp mot 60 minutter for bredere drama. Kan være bred målgruppe, men ikke nødvendigvis ha familiefokus.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Humordrama.
  • Serier som voksne og barn ønsker å se sammen.
  • Serier med sterke spenning/krim/triller-elementer.

Fiksjonsprosjekter vil bli vurdert fortløpende uavhengig av fristene.

Behov #3 – Serier

Historier fra norsk virkelighet som blir valgt i konkurranse med innhold fra hele verden. ​Serier på NRK skal engasjere og berøre!

​Vi ønsker historier fra norsk virkelighet som engasjerer og underholder folk i hverdagen. Innhold og historiefortelling som overrasker og setter spor.​

Vi ønsker innspill på følgende: ​

  • ​Serier med tydelige og spennende profiler som har sterke, engasjerende historier og aktuell tematikk. Med et personlig preg og gjerne løsningsorientert. Eksempler er 113, URO, Helene sjekker inn og Team Ingebrigtsen​.
  • Vanedannende serier med flere og lange sesonger med stort volum som jevnlig trekker publikum til NRKTV. Eksempler på dette er Bloggerne. ​

Behov #4 – Radio / valgbar lyd

NRK skal lage lyden som gjør dagen bedre.

Vi ønsker oss innspill på følgende:.

Podkast

  • Dokumentariske historier fra virkeligheten. Forslag til podkastkonsepter eller serieideer som baserer seg på virkelige hendelser eller personer.
  • Lærerike, og gjerne underholdende podkaster med ukentlig publisering. Konsepter som kan nå bredt i følgende målgrupper: Studenter, småbarnsforeldre og single på temaer som opptar disse gruppene.
  • Åpen klasse. Nyskapende ideer og konsepter som ikke faller inn under de overstående. Vi oppfordrer til å pitche kvinnelige stemmer.

P3

  • Helgeflater. P3 har behov for personlighetsdrevne humor- og underholdningsprogrammer for helgeflatene (lørdag og søndag).
  • Flytbaserte flater kveld hverdag. Vi har behov for flytbaserte flater for kveldstid hverdager (DJ-flater).

Wild Card og enkeltstående dokumentarer

Wild Card​
NRK leter også etter innholdet vi ikke visste at publikum ville ha.​ Terskelen er høy for at vi vurderer prosjekter utenfor de definerte behovsmeldingene.​ Dette er ikke en invitasjon til å forbigå de andre fristene, men en sikkerhet for oss slik at vi ikke går glipp av helt unikt innhold - eller innhold som må vurderes utenfor det ordinære årshjulet (For eksempel på grunn av aktualitet eller tilgang).

Enkeltstående dokumentarer:
NRK har et eget opplegg i samarbeid med Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF). Der arrangerer vi picher for enkeltstående dokumentarer. Frist for å sende inn forslag til dette var 15. august. Vi har ikke behov for flere enkeltstående dokumentarer i høst.

Fremgangsmåte

Frist for innsending av nye forslag er tirsdag 1. oktober kl. 1600.
Alle prosjekter skal registreres på dette skjemaet
Skjema for innspill v2019
Piloter leveres på Vimeo. NB! Passordet må være: nrk
Lenke legges i skjemaet. Øvrig innhold leveres i Word, PowerPoint eller PDF-format.

Registrering av innspill er viktig for begge parter. Med en registrering markerer vi når vi formelt startet med et mulig samarbeid om et prosjekt, og hva som er rammene for dialogen, og det sikrer også en seriøs og etterrettelig behandling av innspillet.

Har du en ferdig produksjon og ønsker visningsrett skal du bruke dette skjemaet Skjema for ferdig innhold

Har du spørsmål? Send en epost til Mai-Tove Hansen om levering av innspill.

Behov # 1 - Størst i helgen
Behov # 2 - Drama
Behov #3 – Serier
Behov #4 – Radio / valgbar lyd
Wild Card og enkeltstående dokumentarer
Fremgangsmåte