Krisemøte på Union Scene
Foto: Amanda Strand Askeland / NRK

Podkast på scenen

DRAMMEN (NRK): Podkast-fenomenet vokser og flere scenepersonligheter kaster seg på trenden. Samtidig er det flere radioprogrammer og podkaster som blir til sceneshow.

På én uke var tre av showene på Union Scene i Drammen basert på radioprogram eller podkaster. Et av de var podkasten "Krisemøte" med Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen som hadde en liveinnspilling onsdag kveld.

To menns kamp mot klokka

Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen er kjent for å snakke utleverende om livene sine i podkasten «Krisemøte». Episodene er bygget opp etter en agenda med punkter som de skal gjennom, på lik linje som et møte.

– Vi begynte med et radioprogram på P2 som het “Middagshøyden” som handlet om å ha passert toppen, sier Kyrre Holm Johannessen og forklarer «toppen» som at de begge har passert 40 år.

I beskrivelsen av podkasten på deres Facebook-side står det: «Utrustet med pulsarmbånd, nysgjerrighet og utadvendt selvopptatthet, er Kyrre og Kristopher klare for å oppsummere livet på vei nedover, uke for uke».

"Krisemøte" ble startet for ett og et halvt år siden og i høst tar de med podkasten på turné rundt i Norge og spiller det inn fra scenen foran et publikum.

Kyrre Holm Johannessen og Kristopher Schau

Kyrre Holm Johannessen (til venstre) og Kristopher Schau (til høyre) i podkasten 'Krisemøte' snakker utleverende om livet i førtiårene.

Foto: Amanda Strand Askeland / NRK

De sier at grunnen til at de har tatt det videre ut på scenen er at de har vært så lenge inne i studioet alene, at det ingenting var flaut lenger.

– Nå blir det jo pinlig igjen, siden det sitter mange folk og ser på deg og det gir en veldig bra «edge», sier Kristopher Schau.

I tillegg til at de setter pris på å møte lytterne sine, legger de ikke skjul på at det har en økonomisk fordel å ekspandere til scenen.

– Foreløpig er det ikke så mye penger å tjene på podkast, så er liveshow en bra biinntekt, sier Schau.

– Med mindre man har en sponsor, så er det ikke noe penger å hente på nedlastinger, sier Johannessen og sammenligner det med måten artister i dag må tjene penger på konserter etter at strømmetjenestene svekket platesalget.

Radioresepsjonen måtte ha ekstrashow

Radioprogrammet «Radioresepsjonen» på NRK P13, med av Steinar Sagen, Bjarte Tjøstheim og Tore Sagen, hadde to show dennen helgen i Drammen. De skulle egentlig bare ha ett show på lørdagen, men satte opp et ekstra på fredagen etter at det første ble utsolgt. De har flere ganger stått på scenen foran et fullsatt Rockefeller med et show basert på en spalte fra radioprogrammet, hvor lytterne sender inn spørsmål som trioen svarer på. I tillegg til å være et populært radioprogram, så er podcastversjonen av sendingene blant landets mest populære.

RADIORESEPSJONEN: Bjarte Tjøstheim, Steinar Sagen, Tore Sagen

«Radioresepsjonen» er i tillegg til å være et populært radioprogram, også en av de mest populære podkastene i Norge. Fra venstre: Bjarte Tjøstheim, Steinar Sagen og Tore Sagen.

Foto: Rune Lind / NRK

Programleder Steinar Sagen tror grunnen til suksessen er at lytterne kjenner seg igjen.

– Man hører at det er tre kompiser som sitter og snakker. I tillegg er det litt mer dramatikk i programmet, fordi vi viser ærlige reaksjoner og tør å være uenige, sier Sagen.

– Hvorfor velger dere å ta det til scenen?

– Det er for å få en kontakt med fansen som det har blitt veldig mange av og bli kjent med hvem det er som hører på oss. I tillegg er det jo et økonomisk aspekt ved det, sier han.

Sagen sier at en fordel med å ta det til scenen, er at de ikke trenger å tenke like mye over hva de sier som når de er på lufta.

– Det blir fort litt mer eksplisitt når det er liveshow, sier han.

Frode Bjørnstad er produsent og bookingansvarlig på Union Scene og synes selv at podkast som sceneshow er et morsomt konsept.

– Selv om de driver med radio, så er de kjente fjes for mange og det er et trekkplaster i seg selv, sier Bjørnstad.

Fra scenen til studioet

Samtidig som flere podkaster blir til show, så er det også flere komikere og aktører kjent fra scenen, som kaster seg på podkast-trenden. Flere komikere som Sigrid Bonde Tusvik, Lisa Tønne, Atle Antonsen og Johan Golden har hatt suksess med eget radioprogram og podkast.

Vemund Vik er regissør for "Stand Up Norge" og Latter og mener at dette skaper en ny scene for aktørene til å nå ut til et større publikum.

– Podcast gir en mulighet til å rendyrke sin egen form og sitt særpreg som komiker. Det kan føles tryggere å teste ut nytt materiale i et radiostudio enn i en sal med fysisk publikum. Det gjør at komikerne blir mer kompromissløse, sier Vik til NRK.

Han legger til at dette er noe publikum oppsøker selv og trekker frem "Tusvik og Tønne" som han mener traff en nerve hos lytterne og har fått et enormt publikum.

– Det finnes de som gjør det samme på scenen som i podkasten og det skaper en ny scene for aktørene, sier han.

Eskil Paus

Eskil Vincent Paus, sier det er lett å starte en podkast, men at det krever godt innhold og en god idé å lykkes.

Foto: Privat

Han tror at jevnlig promotering er hovedgrunnen til at etablerte komikere velger å begynne en podkast, til tross for at det ikke er så mange økonomiske gevinster å hente ennå.

Sammenligner det med bloggefenomenet

Eskil Vincent Paus jobber som kreativ leder i «Både Og» som produserer flere av de store podkastene som «Tusvik og Tønne». Han sammenligner å starte en podkast med det å starte en blogg.

– Det eneste man «må» kunne for å starte en blogg, er å skrive. Det eneste man «må» kunne for å starte en podkast, er å snakke. Likevel kreves det godt innhold og en god idé for å lykkes. I tillegg har podkast-sjangeren en fordel fordi de har produksjonsselskaper, sier Paus.

Han forteller også at det var en periode da mange komikere startet podkaster og det var ikke så mange som faktisk slo an.

– Det er flere av komikerne som prøver podkast som savner den spontane reaksjonen fra publikum, og synes det er vanskelig å bare levere til én mikrofon i et studio, sier han.

På lik linje med Kyrre Holm Johannessen, sammenligner Paus også liveshowene med musikkartister og konserter.

– En naturlig grunn til å ta det til scenen, er at det er mer penger å tjene der, sier Eskil Vincent Paus.

Radiosjef i NRK, Marius Lillelien, sier at podkast gir stor frihet.

NRKs radiosjef, Marius Lillelien

Radiosjef i NRK, sier at podkast er populært fordi det gir stor frihet for aktøren i forhold til innhold, lengde og format.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

– Man kan publisere når man vil og man har frie tøyler i forhold til lengde, innhold og format. Er det noe komikere liker så er det står frihet, sier han.

Lillelien tror heller ikke at økonomiske motivasjoner er bakgrunn for at komikere og personligheter fra sceneshow går over til podkaster.

Lytterne blir til en utvidet kompisgjeng

– Hvorfor tror du folk kjøper billetter for å se podkasten spilles inn, når de kan høre det gratis senere?

– Å betale for å se podkasten live er litt det samme som å kjøpe billetter til en konsert for å se artisten live. Det blir en annen opplevelse, sier Paus.

Vemund Vik i Stand Up Norge tror at når aktørene utleverer seg så mye som de gjør, så blir lytterne såpass kjent med dem at det blir et slags vennskap.

– Når man da ser dem live, så er det sikkert mange som føler at de blir en del av klubben og at det er en utvidet kompisgjeng. Dette er nok gjensidig for både de på scenen og publikummet, sier Vik.