Voksne svir av mest på seg selv i anledning Halloween

I år har nordmenn brukt 1,2 milliarder kroner på Halloween. Skal vi tro kostymebutikkene er det de voksne som bruker mest på seg selv.

Petter og Gunhild Stordalen feirer Halloween

Petter og Gunhild Stordalen er kjent for spektakulære utkledningsfester. I år inviterte de 250 gjester fra Norges finanselite og kjendisverden til å feire Halloween.

Foto: Robin Bøe

Halloween har lenge vært en tradisjon hvor barn og unge kler seg ut for så å gå «knask eller knep». De siste årene har likevel flere og flere voksne kastet seg på for å feire denne uhyggelige høytiden.

– Min erfaring er at nå er det flere voksne som handler til Halloween enn barn, sier butikksjef hos Nille på Magasinet i Drammen, Paeman M. Amin.

Hun forteller at de voksne også handler mye Halloween artikler.

– Jeg tror de bruker barna som en unnskyldning for å handle til seg selv, ler Amin.

De voksne knuser barna

Markedsspesialist hos nettbutikken Temashop, Anni Nørgaard Christensen, sier de ser en økende salgstrend blant Halloween kostymer til voksne.

Anni Nørgaard Christensen, Markedspesialist

HALLOWEENSALGET DOBLET: – I 2019 har vi solgt dobbelt så mye Halloween kostymer som i 2018, sier markedsspesialist i Temashop Anni Nørgaard Christensen.

Foto: Privat

– Halloween har aldri vært større i Skandinavia enn det er nå. I år har vi solgt 50.000 kostymer, hvor over halvparten er til voksne.

Temashop som er en av de største kostymeleverandørene på nett, mener det er ulike årsaker til at de nå selger flere kostymer til voksne enn før.

– Vi opplever at den amerikanske Halloween tradisjonen blir mer og mer integrert som en slags høytid i Skandinavia, sier Christensen.

Halloween artikler

KJØPER MYE ARTIKLER: De voksne kjøper også mye Halloween artikler, forteller de ansatte på Nille på Magasinet i Drammen.

Foto: Silje Haugen Myrseth / NRK

Selger flest skumle kostymer

Markedsspesialisten påpeker at det er de voksne som foretrekker å kle seg ut i skumle kostymer og holde Halloweenfester.

– Blant annet har ulike skrekkfilmer stor innflytelse på hvilke kostymer det selges mest av, forteller Christensen.

I år har nettbutikken hatt en økning i antall solgte nonnekostymer.

– Det mener vi skyldes skrekkfilmen «The Nun» som hadde premiere i fjor, forteller Christensen.

Nonnekostyme til Halloween

SELGER MEST: Ifølge markedsspesialist Anni Nørgaard Christensen, har salget av «nonnekostyme» til voksne økt mest.

Foto: Temashop

Kjendiser i front

Sist lørdag arrangerte Petter og Gunnhild Stordalen en storslagen Halloweenfest for Norges finans- og kjendiselite. De 250 oppmøtte hadde ikke spart på kruttet, og arrangørene selv hadde for anledning kledd seg ut som Poseidon og «hav-plastikk»

Også de kongelige setter pris på å kle seg ut. Både kronprins Håkon og kronprinsesse Mette-Marit benyttet anledningen til å være noen andre.

På Instagram florere det av kjente fjes som kler seg ut for å feire Halloween. De aller ivrigste er kanskje Kardashian-klanen som ikke nøyer seg med kun ett kostyme. Kylie Jenner har denne uken både vært utkledd som Marilyn Monroe og den lille havfruen.