Vil teste lærere før ansettelse

Flere skoler i Drammens-området vil se lærere i aksjon før de ansetter dem.

Marie Louise Torgersen og Tine Gran Hovind er begge lærerstudenter ved BVH.

Marie Louise Torgersen og Tine Gran Hovind er begge lærerstudenter

Foto: Tove Bø / NRK

Utdanningsforbundet er skeptiske til at elevene blir involvert i en slik prosess.

Danvik skole er blant de skolene som vurderer det, og Åskollen skole er blant dem som allerede gjør det.

Må vise seg frem

I jakten på de beste lærerne kan utradisjonelle metoder tas i bruk. Det er ikke lenger nok med et intervju av jobbsøkerne. Nå må de også vise hva de er gode for i klasserommet. Lærerstudent i Drammen Tine Gran Hovind synes det er helt greit:

– Det er nok mange som kanskje synes det er litt ubehagelig å bli observert på den måten. Men det er en del av det å lære, og slik vil det også være når vi kommer ut i yrket.

Lærerstudentene Tine Gran Hovind og Marie Louise Torgersen kjenner til at flere skoler får søkere til å undervise i en klasse som en del av jobbintervjuet.

– Hvis man ikke kan ta en time slik, så er det ikke sikkert man er så egnet som lærer, sier Hovind.

Synes situasjonen er kunstig

Selv om lærerstudentene er positive frykter Anne Lise Heien i Utdanningsforbundet at testen blir kunstig, og at det derfor kan være til hinder for en god kandidat.

– Vi har ikke noe imot at søkerne får vist seg frem gjennom praktiske oppgaver så lenge det ikke skaper unaturlige situasjoner som gjør at søkeren ikke hva hun eller han er god for.

Danvik skole i Drammen

Danvik skole i Drammen vurderer å teste ut lærerne før de ansetter dem.

Foto: Tove Bø / NRK

Rektor ved Danvik skole, Torunn Wister skal intervjue lærerkandidater neste uke. Hun har ikke bestemt seg for hvilken metode hun vil bruke.

– Situasjonen er litt kunstig, synes jeg. Det er kunstig når kandidaten ikke kjenner elevene og skolen og samtidig har litt nerver. Man ser bare en liten del av den personen. Som lærer krever det mange andre egenskaper også, sier Wister.

Men Utdanningsforbundet reagerer på at elevene blir brukt i ansettelsesprosessen.

– Det skapes en kunstig situasjon, og elevene blir skuespillere. De vil trolig ikke opptre naturlig. Som god lærer må du skape relasjoner over tid, sier Heien i Utdanningsforbundet.

– Elevene ser ting voksne ikke ser

Jan Sivert Jøsendal, utdanningsdirektør i Drammen, er ikke enig.

– Det er ingen grunn til å være bekymret. Elevene kan se ting som vi voksne gjør. Jeg tror dette har mye for seg, sier Jøsendal.

Drammen var en av de første kommunene som innførte intervjuet av lærere.

– Det skapte stor bestyrtelse og motstand den gangen. Nå ser alle det som helt naturlig. En feilansettelse koster mye, derfor trenger vi å utvikle nye metoder som gjør at vi får tak i riktige lærere, sier Jøsendal.

Tine og Marie er glade for muligheten de får til å vise ferdighetene sine.

– Det blir som å være ute i praksis, mener de to lærerstudentene.

Rektor ved Danvik er likevel ikke overbevist om å teste kandidatene i klasserommet.

– De har jo vært ute i praksis og har oppgitt praksislæreren sin som referanse. Da kan jeg heller snakke med den, sier Danvik-rektoren.