– Det er på tide å gjenreise statusen for yrkesfagene, og det er på tide å gjøre dem mer attraktive å søke på for dagens ungdom. Dessverre er hverken gjennomføringen eller statusen for yrkesfag så god som vi kunne ønske, sier rektor Anne Johanne Guldvik
Både fagbrev og studiekompetanse
Kombinasjonen av teori og praktiske erfaringer, skal gi elevene både fagbrev og studiekompetanse. Det gjør utdannelsen mer relevant og aktuell for både elever og arbeids- og næringsliv.
De nye studieretningene vil gi en jevnere fordeling mellom teori og praksis over de fire årene, og elevene unngår å ta et avslutningsår med mye teori slik påbyggingsmodellen krever for å få generell studiekompetanse.
Samarbeidet med næringslivet er avgjørende, sier rektor.
– Skolene og bedriftene må samarbeide tett om eleven/lærlingen, og det betyr at bedriften og eleven har god mulighet til å bli kjent gjennom de fire årene, og kan effektivt skreddersy opplæringen til bedriftens behov.
Stor respons
Responsen fra næringslivet har vært over all forventning, og i dag møter bedriftene skolen for å få nærmere informasjon om samarbeidet.
– Interessen har vært nærmest litt overveldende de siste dagene. Påmeldingene har strømmet inn, og på det informasjonsmøtet vi skal ha i dag har vi representanter fra kommuner i Drammensregionen og fra bedrifter og annet offentlig og privat næringsliv, forteller Guldvik
I inneværende å er det satt i gang lignende forsøk i Oslo og i Østfold, men Lier Videregående er den første skolen i Buskerud med et så bredt tilbud om nye kompetanseløp.