– Kollektivtransport til vanns har lenge vært regnet som for lite miljøvennlig, men nye teknologiske løsninger kan gjøre Oslofjorden til et nytt kollektivfelt med et nettverk av elektriske hurtigbåter, sier kommunikasjonssjef Asgeir Knudsen i Hurum kommune. De er en av aktørene bak initiativet, men de har en bred koalisjon i ryggen.
Målet er å få på plass flere båter som går i skytteltrafikk i Oslofjorden. Båtene skal bygges i aluminium, og batteriene på båtene skal lades fra strømnettet på land. Stoppesteder er planlagt langs hele fjorden, og på sikt håper koalisjonen at båtene kan gå helt ut til Horten og Moss.
– Vi ser at veiene blir mer og mer belastet, men fjorden ligger der. Det er på høy tid å ta den i bruk, og teknologien er her. Det mangler bare politisk vilje og næringsinteresser som vil satse, sier Knudsen.
Les også:
Trenger 100 millioner kroner
I første omgang er håpet å komme i gang med et pilotprosjekt i 2017. Det vil koste rundt 100 millioner kroner å få tre båter på vannet.
Torsdag har Hurum kommune et møte med Næringsdepartementet, for å søke økonomisk støtte til pilotprosjektet.
– Det er piloten som er nøkkelen her. Jeg tror statlige myndigheter må spytte inn noen kroner for at vi skal få det til. Lille Hurum klarer ikke det alene, sier Knudsen.