SE OGSÅ: |
ALT OM: |
/ Helene H. Irving / Anders Nielsen
Drammen Skipsreparasjoner AS ønsker å etablere seg på Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV), og må mudre store deler av elva for å få inn skipene de skal reparere.
Mudderet inneholder store mengder av den giftige tinnforbindelsen TBT, i tillegg til PCB og kvikksølv.
Her i den gamle tørrdokken på Fredriksstad Mekaniske Verksted er det åtte meter dypt, men utenfor er vanndybden bare seks meter.
Fylkesmannen må godkjenne
Mudringen er tenkt satt i gang tidlig i september, men trenger godkjennelse fra fylkesmennene i Østfold og Buskerud.
Fra fylkesmannens miljøvernavdeling i Østfold ble det i går sagt at mudringen er grei, så lenge TBT og andre miljøgifter ikke kommer ut i vannet under prosessen.
Drammen Skipsreparasjon fikk likevel avslag på å dumpe massene utenfor Fredrikstad. Fylkesmannen i Østfold sier at årsaken i hovedsak var mulige konsekvenser for miljøet.
Marius Dalen (Foto: Bellona)
- Skandaløst
Bellona mener det er umulig å unngå utslipp, og sier en godkjennelse av planene vil være en skandale.
Miljøstiftelsen og vil i så fall klage saken inn til Statens Forurensingstilsyn, sier Marius Dalen.
- Bellona har sett en del eksempler nå på hvordan forurensende elementer i havneområder har blitt behandlet uforsvarlig. Vi reagerer på dette, og kommer garantert til å bringe dette til Statens Forurensingstilsyn, sier Dalen.
Det kan føre til at planene utsettes til SFT har gått grundig gjennom de mulige konsekvensene av mudringen.
Ekstremt giftig
Mudderet er klassifisert som svært giftig. TBT er en miljøgift fram til nå mye brukt i bunnstoff til båter og skip.
Det er forsket lite på virkningen TBT har på miljøet og næringskjeden, man vet egentlig ikke så mye mer enn at stoffet er ekstremt giftig for en del marine arter.