Hopp til innhold

– Foreldre bør delta på kjøretimer

Bedre kjøreopplæring og flere engasjerte foreldre kan få ned ulykkestallene der unge bilførere er innblandet, mener kjøreskolesjef.

Klar for kjøreopplæring

Kjøreskoleelev Silje Engli Lilloe Salvesen sier hun har stor respekt for ansvaret hun påtar seg bak rattet. Her øver hun med kjøreskolelærer Sindre Kristiansen.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

Målet med å la foreldrene sitte i baksetet er å gi kjøreskoleelevene en høyere kvalitet på øvelseskjøringen hjemme, ifølge distriktssjef for kjøreskolen Learn i Lier, Geir Cato Kristiansen.

Redd for ulykker

17 år gamle Slje Engli Lilloe Salvesen har sin første kjøretime hos Learn i Lier. Om noen måneder står hun forhåpentligvis med lappen i hånda og skal ut på egen hånd.

– Jeg både gleder og gruer meg, det blir en veldig stor overgang å dra ut på veien alene, sier Silje.

– Hvordan blir din første kjøretur på egen hånd tror du?

– Det blir skummelt, jeg er redd for ulykker, og må være forberedt på alt, svarer Silje.

Flere alvorlige trafikkulykker

I det siste har det vært svært alvorlige trafikkulykker med unge førere i Buskerud.

Distriktssjef Kristiansen

Distriktssjef for Learn kjøreskole i Lier, Geir Cato Kristiansen, ønsker at flere foreldre engasjerer seg i kjøreopplæringen.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

To 18-åringer omkom i Drammen i juni og en 19-åring omkom i Rollag for en uke siden mens kameraten ble alvorlig skadet.

Distriktssjef Geir Cato Kristiansen, mener at kjøreopplæringen er et viktig virkemiddel mot ungdomsulykker og vil ha foreldrene med i baksetet på kjøretimene for å bedre trafikkopplæringen.

– Foreldrene bør være med i baksetet under de første kjøretimene, slik at vi får ungdommene opp på et høyt nivå, også når de trener hjemme, mener Kristiansen.

Begynn tidlig med opplæringen

I etasjen over er det teoriundervisning for kjøreskoleelevene. Mens ungdommene kan starte trafikkopplæringen når de er 15, velger mange å vente til 18-årsdagen nærmer seg.

Kristiansen vil at ungdommene begynner så tidlig som mulig og gjør unna det meste av opplæringen før man er 17.

– Det beste er om man tar trafikkaltgrunnkurs fra 15 år og mengdetrening fra 16 år, slik at eleven kan ta gode valg når den fyller 18, mener Kristiansen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Teoriundervisning på kjøreskolen

Kjøreskoleundervisningen er noe man bør starte opp med så tidlig som mulig, mener distriktssjef Kristiansen.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

– Husk at du er en rollemodell!

Også Trygg Trafikk i Buskerud vil ha mer aktive foreldre i kjøreopplæringen, for ulykkestallene er skremmende, sier fylkesleder Anne Marit Jordheim.

Hun har flere gode råd til foreldrene til kjøreskoleelevene.

– Foreldre har mye større betydning enn de tror, vær en god rollemodell, tenk på hvordan du selv kjører og kommenterer andre trafikanter, råder Jordheim.

– Må kunne stole på meg selv

Silje er straks ferdig med kjøringen for i dag. Hun har ingen foreldre med seg i baksetet, men får en klar lekse til neste gang av kjørelærer Sindre Kristiansen.

– Du må øve på å sette i gang og stanse bilen, og komme raskt opp til andre gir, i tillegg til å trene videre på rygging, konstaterer Kristiansen.

Fortsatt er det en del som skal læres, men Silje har god tid.

– Jeg må være sikker, og kunne stole på meg selv når jeg skal dra ut i trafikken alene, avslutter Silje.

Sjekker speilet

Silje er redd for ulykker og er derfor påpasselig med å sjekke speilet mens hun øvelseskjører.

Foto: Benedicte Fjelly / NRK

Les også:
Hver tredje vil ta lappen på nytt
Råest bak rattet