NRK Meny
Normal

Vegvesenet: – Øvelseskjør mer

LIER/RØYKEN (NRK): Vegvesenet vil ha flere 16-åringer bak rattet. Selv om privat øvelseskjøring har vært lov siden 1994, er det for få som prioriterer mengdetrening.

Nicolai Mørk Thue

ØVELSESKJØRER: Nicolai Mørk Thue (17) har kjørt mye med foreldrene fra han var 16 år og hatt timer på en kjøreskole innimellom helt i tråd med anbefalingene. Nå gjenstår kun mengdetrening privat fram til han kan kjøre opp om et snaut år.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– Ungdom som trener mye som sjåfør med foreldre eller andre voksne, blir mye tryggere i trafikken og har langt mindre risiko for ulykker, sier Odd Holm Andersen inspektør ved Drammen trafikkstasjon.

Odd Holm Andersen ved Drammen trafikkstasjon

Inspektør Odd Holm Andersen ved Drammen trafikkstasjon oppfordrer 16-åringene til å øvelseskjøre så mye de kan med foreldrene.

Foto: H.Philip Hofgaard / NRK

I tillegg er det mindre stryk på førerprøven blant dem som har kjørt mye privat ved siden av det obligatoriske opplegget på trafikkskolen.

Nytt tilbud til 16-åringer

I Statens vegvesen Region Sør, inviteres nå 16-åringer til informasjonskveld sammen med foreldrene.

I de andre fylkene er det fortsatt kun foresatte som får tilbud om å delta.

Kurs om viktigheten av øvelseskjøring

16-åringer og foreldre inviteres til kurs i regi av Vegvesenet Region Sør om viktigheten av øvelseskjøring. I andre regioner inviteres kun foreldre.

Foto: H.Philip Hofgaard / NRK

– Vi har i vår region søkt Vegdirektoratet om å ha med 16-åringene, fordi vi tror langt flere da vil starte tidligere og kjøre mer.

I Norge kan alle fra fylte 15 år melde seg på trafikalt grunnkurs som er obligatorisk før man kan starte øvelseskjøring fra man er 16. Opplæringen er delt i fire trinn som vegvesenet anbefaler gjennomføres over to år i samarbeid med en trafikkskole.

På kurset som holdes på trafikkstasjonene, blir de oppfordret til å komme i gang med øvelseskjøring hvis de ikke allerede er i gang.

Ungdom må øvelseskjøre mer

ØVELSESKJØRING: Statens Vegvesen vil at de unge skal øvelseskjøre mer.

– Mengdetrening gir resultater

Hans Hansen er daglig leder av Hurum og Røyken trafikkskole, han har lang erfaring i å samarbeide med foreldre slik at opplæringen foregår over to år.

– Det betyr at de er ferdige med nesten all opplæring når de er 17 og kan få mengdetrening privat det siste året før oppkjøringen.

Hans Hansen

Hans Hansen er daglig leder av Røyken & Hurum Trafikkskole. Han ønsker at elevene kjører mest mulig privat ved siden av den obligatoriske opplæringen på skolen.

Foto: H.Philip Hofgaard / NRK

Men lærer ikke foreldre bare bort uvaner og er det ikke en fordel at de får flest mulig timer med en kjørelærer?

– Nei, min erfaring er at ungdom som har kjørt mye privat klarer seg mye bedre.

Både gruer og gleder seg

Kusinene Melisa Ugur (17) og Bilge Su Ugur (16) skal gå på trafikalt grunnkurs i vinter. Og både gruer og gleder seg til å sette seg bak rattet.

Kurs om viktigheten av øvelseskjøring

Bilge Su Ugur (16) var på informasjonskveld om viktigheten av øvelseskjøring sammen med moren Semra Ugur og kusinen Melisa Ugur (17).

Foto: H.Philip Hofgaard / NRK

– Jeg visste ikke at det var anbefalt å øvelseskjøre så mye før man tar førerkort, sier Bilge Su.

Vegvesenet anbefaler å øvelseskjøre minst 140 timer i løpet av de to årene, det vil si minst 1 time hver uke.

– Jeg må vist ha mye hjelp av foreldrene mine framover for å få kjørt mest mulig, sier Melisa.