– Ungdom som trener mye som sjåfør med foreldre eller andre voksne, blir mye tryggere i trafikken og har langt mindre risiko for ulykker, sier Odd Holm Andersen inspektør ved Drammen trafikkstasjon.
I tillegg er det mindre stryk på førerprøven blant dem som har kjørt mye privat ved siden av det obligatoriske opplegget på trafikkskolen.
Nytt tilbud til 16-åringer
I Statens vegvesen Region Sør, inviteres nå 16-åringer til informasjonskveld sammen med foreldrene.
I de andre fylkene er det fortsatt kun foresatte som får tilbud om å delta.
– Vi har i vår region søkt Vegdirektoratet om å ha med 16-åringene, fordi vi tror langt flere da vil starte tidligere og kjøre mer.
I Norge kan alle fra fylte 15 år melde seg på trafikalt grunnkurs som er obligatorisk før man kan starte øvelseskjøring fra man er 16. Opplæringen er delt i fire trinn som vegvesenet anbefaler gjennomføres over to år i samarbeid med en trafikkskole.
På kurset som holdes på trafikkstasjonene, blir de oppfordret til å komme i gang med øvelseskjøring hvis de ikke allerede er i gang.
– Mengdetrening gir resultater
Hans Hansen er daglig leder av Hurum og Røyken trafikkskole, han har lang erfaring i å samarbeide med foreldre slik at opplæringen foregår over to år.
– Det betyr at de er ferdige med nesten all opplæring når de er 17 og kan få mengdetrening privat det siste året før oppkjøringen.
– Men lærer ikke foreldre bare bort uvaner og er det ikke en fordel at de får flest mulig timer med en kjørelærer?
– Nei, min erfaring er at ungdom som har kjørt mye privat klarer seg mye bedre.
Både gruer og gleder seg
Kusinene Melisa Ugur (17) og Bilge Su Ugur (16) skal gå på trafikalt grunnkurs i vinter. Og både gruer og gleder seg til å sette seg bak rattet.
– Jeg visste ikke at det var anbefalt å øvelseskjøre så mye før man tar førerkort, sier Bilge Su.
Vegvesenet anbefaler å øvelseskjøre minst 140 timer i løpet av de to årene, det vil si minst 1 time hver uke.
– Jeg må vist ha mye hjelp av foreldrene mine framover for å få kjørt mest mulig, sier Melisa.