På bakgrunn av egne vurderinger, og som en følge av anbefalingene i Oslofjordtunnel-rapporten, tar Statens vegvesen initiativ til å bedre tunnelsikkerheten med følgende tiltak. Dette melder Statens vegvesen på sine nettsider.
Innskjerping av krav til logikken i alarmsystemene.
Bedre utprøving av installasjonene ved overlevering.
Bedre opplæring av driftspersonell.
Klargjøring av ansvar ved driftsproblemer.
Innskjerping av beredskapsplaner.
Bedre rutiner ved alarmmeldinger til vegtrafikksentralene.
Sikkerhetsbefaringer.
Med bakgrunn i beredskapsplanene, blir det nå gjennomføret omfattende sikkerhetsmessig befaring av alle undersjøiske tunneler i Norge.
Denne gjennomgangen skal ha fokus på alle sider av beredskaps- og sikkerhetssystemene, samt den generelle sikkerheten.
- De strakstiltakene som ble etablert etter hendelsen i Oslofjordtunnelen med manuelle kontroller av vannstand og pumper vil fortsette til hele gjennomgangen er avsluttet, sier assisterende vegdirektør Kjell S. Bjørvig.
- Når vi har gått gjennom de undersjøiske tunnelene, skal vi fortsette med en tilsvarende befaring og revisjon av alle vegtunneler som er lengre enn 1.000 meter med fokus på brannberedskap. Vi har nå full trøkk på dette arbeidet, sier Bjørvik.
Statens vegvesen ser også på behovet for å oppgradere etatens samlede kompetanse på det elektrotekniske området.
- I tillegg ønsker vi å evaluere den eksterne beredskapen. Noen erfaringer fra Oslofjordtunnel-hendelsen gjør at vi sammen med Sivilforsvaret og andre må se om vi har godt nok pumpeutstyr til å ta lekkasjer og vann ut fra våre dypeste undersjøiske tunneler, sier Bjørvig.