NRK Meny
Normal

Får drømmen oppfylt av stjernekomponist

25-åring fra Drammen får muligheten til å jobbe med filmmusikkomponist Hans Zimmer etter å ha vunnet en internasjonal konkurranse.

Eirik Hulbak Røland

Eirik Hulbak Røland er invitert av selveste Hans Zimmer til Los Angeles USA. Her i studio der han komponerer musikken.

Foto: Privat

– Jeg er kjempestolt, og har vært i skyene hele helgen. Jeg våknet klokken tre i natt og fikk ikke sove igjen fordi jeg har ligget og tenkt på dette.

Det forteller 25 år gamle Eirik Hulbak Røland fra Drammen. Nylig ble det klart at han var en av tre vinnere av en internasjonal komponistkonkurranse ved navn The Bleeding Fingers “Sound Corps” Competition.

Konkurransen har hatt som mål å finne frem til nye komponisttalenter som kan bidra i filmmusikk-selskapene til den verdenskjente komponisten Hans Zimmer.

– Jeg ble tipset om konkurransen av en klassekompis på musikkhøgskolen. Den var midt i blinken for meg, så jeg begynte å skrive med en gang jeg så den, sier Røland.

Hør Eirik sitt vinnerbidrag her

– Gikk veldig bra

Røland er født og oppvokst i Drammen, men har vært bosatt i Stockholm de siste seks årene. Der har han fullført Mastergrad i Musikalsk design på Kungliga Musikhøgskolan og arbeider nå som frilanser.

– Det er dette jeg har jobbet mot; å komme meg ut internasjonalt med musikken min.

– Jeg følte at jeg kunne ha en god sjanse, selv om det var en gigantisk konkurranse. Så jeg ga det et forsøk, og det gikk jo veldig bra.

The Bleeding Fingers

The Bleeding Fingers er et samarbeidsprosjekt mellom produksjonsselskapet Extreme Music og Hans Zimmers egne Remote Control Productions.

Hans Zimmer er øverste leder for filmmusikk-avdelingen til DreamWorks studio, og har gjennom flere tiår komponert kritikerrost musikk for over 100 filmer. Blant annet til filmsuksesser som Løvenes Konge og Pirates of the Caribbean.

Allikevel var ikke 25-åringen redd for å sende inn et bidrag.

– Jeg var ikke så veldig nervøs, fordi jeg ikke trodde at de kom til å høre på det. Når jeg innså at det var nesten 8000 bidrag så tenkte jeg at det var kjørt.

– Men når Hans Zimmer la ut mitt bidrag på sin private facebook-side, så ble jeg veldig nervøs. Da fikk jeg mange tusen avspillinger og masse e-poster, og innså etter hvert at jeg faktisk lå i teten i konkurransen.

Noe annerledes

Eirik Hulbak Røland

Eirik Hulbak Røland

Foto: Privat

Det var for noen måneder siden at Zimmer og hans selskap lanserte en åpen musikk-konkurranse. Deltakerne skulle benytte eksisterende lydspor av Hans Zimmer for å lage sin egen remiks eller tolkning. Her stod man helt fritt så lenge man benyttet det foreliggende materialet.

Vinnerne ville få anledning til å besøke Zimmers studio i Santa Monica og muligheten til fast ansettelse i Bleeding Fingers-prosjektet.

– Jeg skjønte tidlig at det var noe annerledes de var ute etter, noen som ikke prøvde å herme etter Hans Zimmer. Så mitt utgangspunkt var at jeg ville gjøre noe som kanskje ikke alle andre gjorde, og det føler jeg at jeg fikk til.

Veldig utfordrende

Men hvordan går man frem når man skal gjøre om en av verdens mest anerkjente komponister sine verk?

– Jeg hørte på de sporene vi hadde fått. Der fant jeg en trompet som jeg syns var fin og et horn jeg syns var bra, så jeg brukte de som byggesteiner til mitt prosjekt.

– Men det er en utfordring å tenke nytt når man har så mye som allerede er gjort. For meg var det viktig å ikke høre for mye på hans versjon, men ta ut det jeg likte, og prøve å glemme det jeg hadde hørt for å få friske ører på det, sier 25-åringen.

Røland har drevet med musikk siden han var i 12-årsalderen, og han er, skal vi tro Hans Zimmer, en av de mest lovende filmmusikkomponistene verden har å by på. Allikevel var denne konkurransen spesiell.

– Når man lager filmmusikk så er det viktig å tenke på at det er mange ting som henger sammen. Det skal være en del av en større helhet.

– Det som var spesielt i denne konkurransen var at dette var bare musikk, uten bilder. Det er når musikken spilles til bilder at det blir interessant, og at man ser effekten av de to delene sammen. Man designer musikken for at den skal gi noe mer til fortellingen i bildene, forteller drammenseren.

Reiser til Zimmer

Om kort tid skal Røland, sammen med to andre besøke Hans Zimmers studio i Los Angeles i USA.

– Jeg er bare kjempestolt. Jeg gleder meg til å reise til LA, og dra på intervju og treffe dem. Det blir spennende å se hvordan de jobber og hvordan deres hverdag er. Jeg vet ikke når jeg drar, men de skal kontakte meg i løpet av to dager for å planlegge turen. Det blir veldig spennende, så jeg er nervøs og veldig glad.

Så er det selvfølgelig den store gulroten, muligheten for et fast engasjement som en av selveste Hans Zimmers komponister.

– Det er klart at jeg har et håp om det. De to andre som er valgte er kjempedyktige begge to, men jeg vet at jeg hadde gjort en bra jobb og jeg tror at jeg hadde passet godt inn.

– Det er uansett en drøm som går i oppfyllelse, og selv om jeg ikke får den jobben, så har jeg uansett fått åpnet utrolig mange dører, sier Røland.