Hopp til innhold

Uno Life må trekke alle betalingkrav

Det krever Forbrukerombudet, som tidligere har varslet at Drammensselskapet får millionbot for det de mener er grove brudd på markedsføringsloven og angrerettloven.

Mange klager på nettfirma

På Gulesider.no klager svært mange på selskapet Uno Life.

Foto: Skjermdump: Gulesider.no

Norske forbrukermyndigheter har mottatt over 2000 klager fra nordmenn som føler seg lurt.

Uno Lifes advokat sier til Dine Penger at de ikke har noen kommentar til saken, utover at de har fått en e-post fra forbrukerombudet som de ikke forstår innholdet av.

NRK har ikke fått tak i advokaten for en kommentar.

Men på spørsmål fra Dine Penger om hva det er som er uklart, svarer advokaten at selskapet ikke har ytterligere kommentarer.

Krever opprydding

Forbrukerombudet, Gry Nergård sier til NRK at det er bedt om et møte med Uno Life.

– Vi mener de ikke har lov til å kreve inn penger fra kunder som har kontaktet dem og sagt at de angrer eller vi si opp avtalen.

Forbrukerombudet mener Uno Life ikke har en god nok avtale i bunn med kundene og at det derfor er mange som føler seg lurt av selskapet.

– Vi synes det er underlig at selskapet fortsetter praksisen og vi har bedt om et møte på fredag fordi nå er det mange desperate forbrukere som ringer oss.

Klagestorm mot Uno Life

En av de mange som har klaget på selskapet og føler seg lurt er er Linda Østbye. Telefonselgeren henviste til en Facebook-konkurranse som Linda skulle ha deltatt i da han ringte.

Linda som var midt i en flytteprosess husket ikke helt om hun hadde deltatt eller ikke. Hun fikk beskjed om at dersom hun prøvde noen slankeprodukter til 79 kroner, ville hun være en av de heldige som hadde ekstra god sjanse til å vinne Maldiveneturen.

Linda Østbye

Linda Østbye mener Uno Life svindler kundene sine.

Foto: Odd Vegard Kandal / NRK

Uno Life

Dette er prøveproduktene Linda Østbye sa ja til for 79 kroner.

Foto: Privat
Inkassovarsel

Linda Østbye fikk inkassovarsel fra Uno Life.

Foto: Privat
– Du er en av 30 heldige som har sjansen til å vinne en tur til Maldivene, fortale en telefonselger hos Uno Life til Linda Østby fra Drammen.

Linda svarte ja, men det skulle hun aldri har gjort.

– Jeg som aldri har betalt en faktura for sent i hele livet, har sittet med inkassokrav og brukt store deler av sommerferien for å komme meg ut av dette, sier Linda.

Senest i dag tirsdag, fikk Linda nye krav mot seg fra selskapet.

Inkassokrav

Linda fortviler. I prøvetilbudet ble det reklamert med at det ikke var bindingstid og at hun når som helst kunne si opp.

Hun prøver gang på gang å komme i kontakt med Uno Life på mail og telefon for å klage på det som har skjedd. Når hun endelig får tak i noen blir hun lovet at sjefen skal ta kontakt for å rydde opp. Det gjør han ikke.

18. august får hun inkassokrav på fakturaene fra selskapet.

– Jeg kan ikke fatte at det kan være lov å holde på sånn som dette. De lurer folk trill rundt, det er ren svindel, sier Linda Østbye.

Varsel om millionbot

I august fikk Uno Life varsel fra Forbruderombudet om en bot på 1,6 millioner kroner for brudd på markedsføringsloven. Likevel fortsetter selskapet praksisen sin.

Uno Lifes advokat Hans Ingvald Stensholdt sa da til NRK at selskapet bestrider at det er faktisk eller rettslig grunnlag for de overtredelsesgebyr som Forbrukerombudet har varslet.

– Uno Life er svært opptatt av å opptre i henhold til gjeldende regelverk for virksomheten og dette vil selskapet dokumentere og underbygge i den skriftlige redegjørelsen som vil bli inngitt til Forbrukerombudet, sier Stensholdt.

Vil ikke gi seg

Linda Østbye har bestemt seg for at hun vil kontakte Forbrukerombudet. Hun kommer ikke til å betale fakturaene.

– De satser vel på at folk blir slitne og til slutt betaler, sier Linda.

Hun føler hun har lært en lekse.

– Svar aldri på reklame på Facebook og la deg friste av tilbud som virker gode, oppfordrer Linda til slutt.