Hopp til innhold

Omstridt helsekostfirma innstiller purringer denne helgen

Telefonsalgfirmaet Uno Life vil ikke sende ut noen nye purringer før tidligst mandag. Det ble bestemt da selskapet møtte Forbrukerombudet fredag ettermiddag.

Mange klager på nettfirma

På Gulesider.no klager svært mange på selskapet Uno Life.

Foto: Skjermdump: Gulesider.no

De går frem av en pressemelding Forbrukerombudet sendte ut etter møtet med Uno Life, der de diskutere klagene som er kommet inn på selskapets telefonsalg og utsending av betalingskrav.

På møtet ble det også bestemt at dialogen skal tas opp igjen på mandag.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: CF-WESENBERG

Da skal Uno Life og Forbrukerombudet prøve å enes om hvordan misfornøyde forbrukere skal forholde seg til selskapet i sine konkrete saker.

Uno Life presiserer at en slik dialog ikke innebærer at selskapet frafaller sine krav mot forbrukerne.

Folk kan slappe av i helga

– Det viktigste for oss nå var å finne en praktisk løsning, slik at folk ikke skal behøve å bekymre seg gjennom helga. Folk kan slappe av, og ikke bekymre seg om å betale purringene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

I neste omgang vil hun forsøke å få til en avtale om hvordan selskapet håndterer krav og klager fra forbrukerne.

Klagestorm

Norske forbrukermyndigheter har mottatt over 2000 klager fra nordmenn som føler seg lurt.

I august fikk Uno Life varsel fra Forbrukerombudet om en bot på 1,6 millioner kroner for brudd på markedsføringsloven. Det vedtaket kommer Forbrukerombudet ikke til å omgjøre.

– Det er en sak for seg, fordi vi fortsatt mener Uno Life bryter loven. Men avtalen i dag var for å løse det akutte problemet for mange fortvilte mennesker, sier Nergård.

Uno Life

Dette er prøveproduktene Uno Life får folk til å kjøpe for 79 kroner.

Forbrukerombudet mener selskapet ikke har lov til å kreve inn penger fra kunder som har kontaktet dem og sagt at de angrer eller vi si opp avtale.

– Vi synes det er underlig at selskapet fortsetter praksisen og det var derfor vi ba om dette møtet på fredag fordi det nå er mange desperate forbrukere som ringer oss, sier forbrukerombudet.

Ombudet mener Uno Life ikke har en god nok avtale i bunn med kundene og at det derfor er mange som føler seg lurt av selskapet.

For tre dager siden krevde Forbrukerombudet at Uno Life måtte trekke alle krav, og møtet på fredag har i alle fall fått selskapet til å vente med purringer til over helgen.

Ikke grunnlag for klagene

Det har ikke lykkes NRK å få tak i Uno Lifes advokat Hans Ingvald Stensholdt for en kommentar, men tidligere denne uken skrev han til NRK at selskapet bestrider at det er faktisk eller rettslig grunnlag for de overtredelsesgebyrene Forbrukerombudet har varslet.

– Uno Life er svært opptatt av å opptre i henhold til gjeldende regelverk for virksomheten og dette vil selskapet dokumentere og underbygge i den skriftlige redegjørelsen som vil bli inngitt til Forbrukerombudet, sa Stensholdt.