Hopp til innhold

UNO Life frafaller krav i fem saker

Torsdag skulle forbrukertvistutvalget starte behandlingen av de første fem sakene mot UNO Life. Nå har det omstridte helsekostfirmaet frafalt kravene, men likevel ligger fortsatt flere hundre klager på vent.

Her holder Uno Life til

Flere av Uno selskapene holder til i dette bygget i Drammen.

Foto: Raymond Dalen / NRK

Forbrukerombudet hadde håpet at en eventuell avgjørelse i de fem sakene skulle bli en rettesnor for de flere hundre andre sakene som ligger på vent, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.

– Nå har UNO Life trukket de sakene fra forbrukertvistutvalget, så det blir ingen behandling der av disse sakene denne uka.

Frode Elon Haug

Juridisk direktør ved Forbrukerombudet Frode Elton Haug sier flere hundre saker ligger på vent for behandling i forbrukertvistutvalget.

Foto: Forbrukerombudet.no

Men det ligger fortsatt over 100 saker på vent til behandling i forbrukertvistutvalget.

I tillegg har Forbrukerrådet opprettet over 500 saker som fortsatt ikke er oversendt til behandling. Det er uklart hva som kommer til å skje i disse sakene. Ledelsen i UNO Life ønsker ikke å uttale seg i mediene.

Ønsker prinsippvedtak

Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet sier de fleste sakene kan sammenlignes med de fem som skulle vært til behandling i forbrukertvistutvalget.

– De ligger litt forskjellig an i prosessen, men vi har et utall av saker. Vi vil helst ha noen prinsippvedtak gjennom Forbrukertvistutvalget, men nå skjer ikke det.

Bjørntvedt mener de fem sakene var gode eksempler på saker som kunne skapt presedens i kommende saker.

– Føler seg truet

– Vi har aldri hørt så mange bruke ordet redd og si de føler seg truet som i disse sakene her, sier Bjørntvedt.

De som har fått krav fra UNO Life har ringt Forbrukertelefonen for å få hjelp. De forteller om telefonsamtaler, sms og e-poster fra selskapet som de oppfatter som rene trusler.

Veggskilt for Uno-gruppen
Foto: Raymond Dalen

– De føler seg trengt opp i et hjørnet og vet rett og slett ikke hva de skal gjøre. Så jeg skjønner at mange er bekymret og føler dette som en trussel direkte mot seg selv.

Les også: Helsekostfirma får millionbot

Markedsrådet skal vurdere avtaler

I september ga Forbrukerombudet selskapet en bot på i overkant av 1.5 millioner kroner. Inkludert bøter til styreleder og daglig leder. Men ledelsen bestrider boten og saken skal derfor opp i Markedsrådet 27. november, sier juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet.

– Markedsrådet er et domstolslignende organ som behandler saker etter markedsføringsloven som fatter vedtak og ilegger tvangsmulkt og overtredelsesgebyr dersom noen har brutt loven.

Les også: To Uno-selskaper er slått konkurs

I tillegg er rådet klageorgan for vedtakene som Forbrukerombudet har fattet.

– Markedsrådet skal se på om det i det hele tatt er inngått gyldige avtaler med folk som har blitt ringt opp UNO Life. Så avgjørelsene her vil jo få en stor betydning for alle som hevder at her er det ingen gyldig avtale fordi Uno Life har gitt feilaktige opplysninger over telefonen.

UNO Life har ikke svart på NRKs henvendelser.