– Jeg er glad for at vi har nådd frem med budskapet om at «Fjell-Norge» trenger en flyplass som kan ta imot deler av det europeiske markedet.
Det sier turistsjef i Hol, Pål Knutsson Medhus, til NRK.no.
Han er klokkeklar på at destinasjoner som Geilo, Hemsedal og Beitostølen er avhengige av å hente flere turister fra Europa.
– Det er et veldig spennende marked å jobbe inn mot. Leirin er helt sentral i vår vekst i fremtiden, forklarer Medhus.
– På tide å diskutere eierstrukturen
Nå vil Medhus starte diskusjonen om eierskapet av flyplassen.
– Hadde jeg vært kjemperik og hett for eksempel Olav Thon, så hadde jeg kjøpt Leirin og satset på flyplassen som privatperson. Nå har ikke jeg de midlene, men det er klart at et eierskap i kombinasjon mellom Avinor og private er kanskje en mulig løsning, sier Medhus og legger til:
– Nå er det på tide å begynne å diskutere den eierstrukturen.
Les også:
Ap og Sp ville videreføre
Selve flyruta mellom Fagernes og Oslo legges ned fra 1. april 2016. Det ble klart etter at Stortingets transportkomite behandlet saken i forbindelse med neste års samferdselsbudsjett.
Det er kun Ap og Sp som vil videreføre driften, og dermed er det ikke flertall for dette. Det eneste som kan snu dette, er om de andre partiene stemmer annerledes i plenum i Stortinget. Samferdselsbudsjettet for neste år behandles i Stortinget på torsdag.
Det offentlige bruker hvert år mye penger på å opprettholde flyruta. Hver flyreise sponses med 3290 kroner.
Transportøkonomisk institutt har regnet ut at samfunnet får tilbake 1 øre per krone de bruker for å kunne opprettholde flytilbudet.
Les også:
Flyplassen har avganger til og fra London og vintersportsstedene Geilo, Beitostølen og Hemsedal.
– For oss har det vært viktig å poengtere at en rute hadde vært en stor fordel med den videre satsingen på å få ned utenlandske fly. Jeg beklager at de ikke ser verdien av å ha den ruta, men nå har vi fått signaler om at staten og andre skal være med å få chartersatsingen på vingene. Jeg er først og fremst veldig glad for det, avslutter Medhus.