Hopp til innhold

– Det har vært en veldig vanskelig tid

Det har vært noen tøffe og utfordrende uker for de ansatte ved Klækken Hotell, etter at over 300 gjester ble syke etter å ha spist på hotellet. Nå har de også mottatt økonomiske krav fra flere av de matforgiftede gjestene.

Klækken Hotell

Klækken Hotell har fortsatt gode besøkstall, til tross for at over 300 ble syke etter å ha spist på hotellet i desember.

Foto: NRK/Klækken Hotell

Det var i midten av desember i fjor det ble kjent at hundrevis av gjester ble syke etter å ha spist mat fra hotellet.

Tar prøver fra Klækken

Mattilsynet tar prøver av maten ved Klækken Hotell etter at flere hundre ble syke.

Foto: Siw Slevigen / NRK

I går fortalte Mattilsynet at de tror det var importert gressløk som var årsaken til at 319 gjester ble syke med blant annet oppkast og diaré. Dette kan aldri bekreftes, fordi det ikke finnes noe igjen av denne gressløken som man kan ta nye prøver av.

– Jeg synes det er veldig leit at dette har gått utover gjestene, personalet og ryktet vårt, sier eier Finn-Ove Carlsen.

– Har dere fått en ripe i lakken?

– Vi har tvert imot fått gode tilbakemeldinger. Jeg tror det har med historikken vår å gjøre, og at folk ikke synes det var rettferdig at dette skjedde med oss.

Les også:

Vridde hodene sine

Carlsen vet ikke om det var han eller kokken som hadde det verst da matforgiftningen var et faktum.

– Det er vanskelig å si. For meg er dette et hjem, så følelsesmessig var det nok jeg som tok det hardest.

Han forteller at han og kjøkkensjefen vridde hodene sine i et forsøk på å finne hva som kunne være årsaken til smitten.

– Det har vært ille, beklagelig og leit. På den annen side har det vært lærerik, men det er ikke på denne måten skal lære på.

Klækken hotell

Klækken Hotell ligger utenfor Hønefoss i Ringerike kommune.

Foto: Siw Slevigen / NRK

– Det vil koste

Klækken Hotell har mottatt flere økonomiske krav fra dem som ble matforgiftet på hotellet i desember i fjor.

Finn-Ove Carlsen sier de håper å dekke disse kravene med hotellets egne forsikringer. Hittil har de ikke oversikt over hvor mye dette eventuelt vil koste hotellet.

– De som har hatt en ubehagelig opplevelse her skal ikke belastes for det. Det kommer nok til å koste, sier han.

Gjestene svikter ikke

Til tross for tunge tider var det «business as usual» på Klækken i dag, med full spisesal i lunsjen.

Gjest Svein Erik Hansen var en av dem som forsynte seg av matbordet. Han var ikke redd for å ta for seg både av varm og kald mat.

– Jeg ofrer ikke det som har skjedd en tanke. Jeg vet at de fleste hoteller og restauranter i Norge er veldig flinke når det gjelder mat. Selvfølgelig skjer det uheldige episoder, men det blir ordnet raskt opp i.

At gjestene igjen koser seg med maten gleder hotelleier Finn-Ove Carlsen, som ikke opplever at gjestene svikter dem. Tvert imot.

– Vi har hatt en bedre start i 2013 enn i 2012. Jeg er ikke overrasket over at det er mange gjester her, sier hotelleier Finn-Ove Carlsen.