– Det vanligste er at folk rett og slett ikke vet om tilbakekallelsen, sier avdelingsdirektør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Anne Rygh Pedersen.
Det er en situasjon som DSB ikke liker.
– Det er greit at folk kvitter seg med produktene på redelig vis. Men det er bedre å levere produktene til butikk, slik at de får større og bedre oversikt over produktene som ikke kan brukes, sier Pedersen.
Det er uklart hvor mange farlige produkter som er på avveie eller fortsatt i bruk i Norge.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap anbefaler forbrukere å bruke siden farligeprodukter.no, der de opplyser om hvilke produkter og varer som har hatt tilbakekallelser.
Panelovner tilbakekalt i 2016
I et hus i Drammen finner en ny huseier som NRK har vært i kontakt med, tre panelovner hvor én ikke virker. Eieren gjør et nettsøk og finner ut at panelovnene kan være brannfarlige.
«Slutt å bruke det og lever produktet til nærmeste Biltema varehus» er beskjeden fra 2016.
Et raskt søk på farligeprodukter.no viser at det er 11 ovner som tilbakekalt og klassifisert som et farlig produkt.
– Får du vite at noe du eier er farlig, og det blir tilbakekalt, bør du følge produsentens anvisninger og levere det tilbake. Hvis produktet selges videre har du ansvar for å fortelle om at produktet er farlig og at det ikke kan brukes, forteller Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet.
– Skjer det et uhell som skyldes at du ikke har levert varen tilbake, så kan du bli nektet erstatning, sier han.
Ikke gode nok returtall
Biltema sier til dinside.no at til tross for at de har gått bredt ut med informasjon om panelovnene, så er det få som har returnert dem.
Det samme sier IKEA om varer de har tilbakekalt.
– Det er en kjent merkevare, og vi er heldig med at vi får oppmerksomhet i avisene, både lokalt og nasjonalt, sier kommunikasjonsrådgiver Kristian Willanger hos IKEA.
Hverken de eller Biltema ønsker å gå ut med tallene på hvor mange produkter som blir solgt og hvor mange som leveres tilbake ved tilbakekallelser.
Men antallet som leverer tilbake er lavt, forteller Willanger.
– Altfor lite, noen ganger er det 10 prosent, andre ganger 20 eller 30 prosent, men med tanke på antall produkter som blir solgt, og viktigheten av dette, så ser vi dessverre at folk gjør for lite, sier han.