Konkurransen i taxinæringen har ført til at prisene presses i flere byer, men det kunne vært bedre, mener konkurransetilsynet.
I det meste av landet er det faste takster på taxiturer, men rundt en del store byer som Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger og Bergen kan taxiselskapene selv fastsette prisene. Men folk sjekker ikke, selv om det er penger å spare.
Testet prisene
Et par testturer NRK foretok i Drammen viste at det skilte ca. ti prosent mellom det billigste og dyreste selskapet, på nøyaktig samme strekning. Likevel svarte de fleste av de vi spurte på gaten at de aldri sjekker prisen før taxituren, selv om de er klar over at det er prisforskjeller. Det stemmer med Konkurransetilsynets erfaringer.
– Det er for vanskelig å skaffe seg informasjon og sette seg inn i prisene, sier direktør i Konkurransetilsynet, Kjell Sunnevåg. Han tror konkurransen kunne vært mer effektiv hvis prisinformasjonen hadde vært lettere tilgjengelig for folk.
– Det burde komme som oppslag på drosjeholdeplassene, og ikke minst apper på smarttelefonen, slik at folk kunne ha prisene tilgjengelig i lomma til enhver tid.
Les også:
Lønner seg ikke
Allerede nå finnes det nettsider der det publikum kan sammenligne prisene, men folk bruker dem tydeligvis ikke i særlig grad.
Det lønner seg ikke for taxiselskapene å holde lavere priser – de får ikke flere kunder av den grunn.
– Hvorfor skulle selskapene ha lavere priser så lenge ikke kunden velger ut fra pris? Da tjener de jo bare mindre enn de andre, sier Sunnevåg.
For stor konkurranse
Daglig leder i Drammen Taxi, Odd-Ivar Gjersvik, er overrasket over at NRKs lille test viste så mye som ti prosent prisforskjell.
– Vi mener konkurransen er mer enn god nok, og jeg har liten tro på at den kan bli særlig større. Vi har nådd et brytningspunkt der det ikke kan bli billigere. De som kjører taxi må ha nok inntjening til å leve av det, og det har de knapt i dette distriktet. Med så mange løyver det er her, er konkurransen snarere for stor enn for liten, sier han.