Tar nettspråket ut i virkeligheten

Språkbruken i sosiale medier gjør at vi blir mer uforskammet i samtaler ansikt til ansikt, mener sosiolog.

Sosiale medier

Vi er mer direkte og mer ufin på sosiale medier. Det vil smitte mer og mer over på dialogen ansikt til ansikt, mener sosiolog.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Folk sier mye til oss bussjåfører som ikke akkurat er hyggelig. Vi er idioter, drittsekker, vi får vist fingeren og vi får masse kjeft. Det verste noen har sagt var «Stopp den helvetes bussen, di fordømte fittekjerring!», forteller bussjåfør Ellen Lunde som har kjørt buss i 17 år.

Hennes historie er langt fra unik. Også ansatte i parkeringsbransjen opplever at folk har blitt frekkere enn de var før.

Lars Monsen, Norges Parkeringsforening

Lars Monsen, daglig leder i Norges Parkeringsforening.

Foto: norpark

– Språkbruken har blitt tøffere i både sosiale medier og virkeligheten, sier daglig leder Lars Monsen i bransjeorganisasjonen Norpark, som representerer parkeringsansatte i en rekke kommuner. Ifølge Monsen fører stadige konfrontasjoner til at enkelte parkeringsvakter må slutte i jobben.

Slutter som parkeringsvakt

– Jeg tror det er mange eksempler på at folk er innom denne jobben en periode for så å slutte fordi det er for psykisk tøft. De velger heller et annet yrke. Dette er det helt åpenbart eksempler på, forteller Monsen.

NRK har også tatt kontakt med Drammen parkering, men de vil ikke la seg intervjue fordi de mener at medieomtale av ufin språkbruk fører til enda flere negative kommentarer og sjikane for deres ansatte.

Aksel Hagen Tjora

Aksel Hagen Tjora er sosiolog ved NTNU.

Foto: Kjartan Ovesen / Nrk

Spørsmålet er jo hva årsaken til at enkelte blir frekkere i språkbruken. En av forklaringene kan ligge i sosiale medier, mener en sosiolog ved NTNU.

Tøffere i trynet

– Det er slik at sosiale medier er en stor del av vårt virkelig liv. Da må vi ta for gitt at det vil påvirke oss hvordan vi kommuniserer ansikt til ansikt også, sier sosiolog Aksel Hagen Tjora.

– Så vi blir mer ufine når vi kommuniserer?

– Kommunikasjon fra et tekstmedium og kommunikasjon ansikt til ansikt vil smitte over fra hverandre. Når vi i for eksempel kommentarfelt er litt spissere, tydeligere og raskere til å tenne på pluggene, så vet vi at det vil smitte over til måten vi kommuniserer på ansikt til ansikt. Spesielt hvis en blir irritert over et aller annet, forteller Hagen Tjora.