Strid om utseende på nye flybusser

Flyselskapet Norwegian liker fortsatt ikke bussene til det nye selskapet Norwegian on Wheels. De ligner for mye på flyene.

Nye "flybusser"

Bussene til Norwegian on Wheels må endres krever flyselskapet Norwegian.

Foto: Ingar Andreassen / NRK

Knapt fjorten dager før bussene fra Norwegian on Wheels skal starte sine ruter mellom Notodden og Oslo, har gründerne Gjermund Jamtveit og Terje Bulling havnet i trøbbel med flyselskapet Norwegian.

Bjørn Kjos liker ikke at Norwegian on Wheels har en design på sine busser som ligner på hans fly.

Krever ny design på bussene

30 19-seters busser er kjøpt inn og skal ha avgang hvert kvarter, de ble bestilt med rød front og hvit kropp, ikke ulikt flyene til Norwegian.

Men for to uker siden valgte Jamtveit og Bulling å endre design på bussene. Årsaken var ifølge de to, at flyselskapet ville ha penger for at busselskapet brukte en logo og en design som de mente var likt deres eget.

– Det var derfor vi endret utseende, sier Gjermund Jamtveit. Han sier Norwegian ville ha en god slump penger for å la bussene kjøre med det de mente var en Norwegian logo.

Nå er det nye bussene klare, likevel er ikke Norwegian fornøyd, sier Terje Bulling i Norwegian on Wheels.

– Nå har vi valgt rød, hvite og blå striper langs hele bussen noe som er totalt annerledes enn det Norwegian har, men fortsatt mener de at det er for likt.

I et brev fra Norwegian kreves det at det nye busselskapet gjør endringer.

– Det står litt av hvert i det brevet, men først og fremst så står det at de ber oss endre designet ytterligere.

Vil nødig endre utseende igjen

Nå vil Gjermund Jamtveit og Terje Bulling lese brevet fra Norwegian nøye før de bestemmer seg for hva de vil gjøre.

– Det kan ikke være slik at et flyselskap som har rød snute på flyene skal ha rett på rød, hvit og blå uansett hvordan stripene går.

Norwegian on wheels

Gründerne Gjermund Jamtveit og Terje Bulling presenterte det nye busstilbudet tirsdag. Her med statssekretær Bård Hoksrud.

Foto: Ingar Andreassen / NRK

Jamtveit og Bulling mener de har endret bussene i respekt for Norwegian og håper flyselskapet også vil respektere busselskapets ønske om å bruke rødt, hvitt og blått i designet.

– Men ærlig talt Gjermund Jamtveit, da du lanserte ideen om et nytt busselskap med rød front og hvit bakpart og Norwegian i navnet, lukta du ikke at det kunne gi deg trøbbel?

– Nei, jeg er en enkel mann fra Heddal og vi gjorde dette fordi vi synes selskapet er så flinke. Og Norwegian sa jo i begynnelsen at de synes det var hyggelig å bli etterlignet.

Kjører i gang som planlagt 28. juli

28. juli skal den første ruta kjøre fra Notodden til Oslo. Senere i høst skal bussene gå til Gardermoen. Det kommer til å gå bra mener bussgründerne som ikke har tenkt å endre utseende på bussene.

– Vi skal finne løsninger, det er det vi er opptatt av. Vårt utgangspunkt har hele tiden vært at vi ønsker å samarbeide og det har vi vært tydelige på.

Statssekretær Bård Hoksrud, synes det nye busskonseptet er et bra tilbud.

Hokksrud prøver bussen

Statssekretær Bård Hoksrud har stor tro på det nye busselskapet.

Foto: Ingar Andreassen / NRK

Han var til stede på pressekonferansen der bussene ble presentert i tirsdag, men uten å snakke om utseende og konflikten med Norwegian.

– Jeg har veldig tru på dette, de har fine busser, god komfort for passasjerene og mange avganger i døgnet. Det blir spennende å se hvordan konkurrentene kommer til å reagere når dette kommer i gang.

Vil beskytte Norwegian som merkevare

Norwegian skriver i en kommentar til NRK at det er hyggelig at andre anerkjenner jobben selskapet gjør.

– Vi håper Norwegian on Wheels blir en suksess og at de lykkes, men vi synes designet deres er for likt Norwegians. Vi er bekymret for at Norwegian on Wheels sine kunder skal tro at Norwegian er direkte knyttet til Norwegian on Wheels.

Selskapet bekrefter at det har bedt busselskapet om å avstå fra å bruke dette designet.

– Så langt har det ikke blitt tatt noen avgjørelse på hva veien videre er, men vi håper selvsagt at dette vil løse seg, skriver selskapet i en e-post til NRK.

– Vi ber om forståelse for at vi ønsker å beskytte vår egen merkevare.