Hotelldirektør Geir Åge Tveito ved Gyldenløve Hotell på Kongsberg frykter at de kan ha tapt flere kunder på feilen.
- Ja, det ville overraske meg om vi ikke har det, sier han.
Gyldenløve hotell på Kongsberg har aldri hatt problemer med å betale regningene sine i tide. Likevel har kredittopplysningsselskapet Dun and Bradstreet stemplet hotellet som "ikke betalingsdyktig", skriver Laagendalsposten.
Fire innkassosaker som egentlig gjelder et hotell i Larvik, er ved en feil blitt registrert på Gyldenløve på Kongsberg.
- Dette synes jeg er særdeles dårlig håndverk av Dun and Bradstreet, sier hotelldirektøren.
- Først lo jeg litt av det, for jeg visste at det ikke kunne være oss. Men jeg så jo etterhvert alvoret i det, og da ble jeg forarget, forteller han.
Oppdaget feilen selv
Det var Tveito selv som oppdaget feilen. Han kredittsjekker jevnlig kunder ved hotellet, og pleier da å samtidig sjekke sin egen bedrift.
Overraskelsen var stor da hotellet ble oppgitt å være betalingsudyktige.
Salgs og markessjefen i Dun og Bradstreet sier til Laagendalsposten at dette er slikt som kan skje når de håndterer så store mengder med informasjon som de gjør.
Det har Tveito lite forståelse for.
- Det synes jeg er altfor lettvint. Dette er jo et firma som skal stå for seriøsitet, og det er alvorlige saker de holder på med.
- Man burde kunne stille høyere krav til det håndverket som utføres, mener Tveito.