Hopp til innhold

Flere gir julegaver med mening

Salget av symbolske gaver øker kraftig på nett. Stadig flere vil ha gaver som dovendyr eller minefri skolevei fra veldedige organisasjoner under treet.

Vurderer å kjøpe symbolske gaver

Kimberly Jørgensen (t.v.) og Estella Nicole Bigirimana vurderer begge å kjøpe symbolske gaver til jul.

Foto: Merete Glorvigen / NRK

Julegavehandlingen pågår for fullt, men på Union brygge i Drammen er ikke alle vi møter i gang. De kunne dermed få med seg et hett julegavetips. Salget av symbolske gaver, eller gaver med mening fra veldedige organisasjoner, blir nemlig stadig mer populært.

For Kirkens Nødhjelp startet det med ei geit i 2006. Nå har de solgt symbolske gaver i over ett tiår, og i dag har de nettbutikk med over 30 produkter, men geita er fremdeles en bestselger.

– Den geita, den har nesten blitt selve symbolet på symbolgaver, sier prosjektleder for Kirkens Nødhjelps nettbutikk, Cathrine Bøe Gjesti.

Drahjelp fra sosiale medier

I fjor omsatte Kirkens Nødhjelp julegaver for over 5 millioner kroner. I år har salget i nettbutikken økt med 33 prosent.

Gjesti tror at det blant annet henger sammen med at gaver med mening har blitt mer synlig via sosiale medier, og at bedre og større butikker gir folk mulighet til å skreddersy gavene.

– Hos oss kan du kjøpe alt fra rent vann til trygg fødsel, geiter, kylling, fotball og korrupsjonsjeger. Da er det fint at folk samtidig kan finne den gaven som er litt personlig, som passer til den personen du skal gi gaven til.

Redd en orangutang til jul

Kirkens Nødhjelp er langt ifra alene om å satse på gaver som skal gi bedre samvittighet, og ifølge nettsidene, forandre verden. Markedet vokser, og nettbutikkene utvider sortimentet. I år har Redd Barna, Røde Kors og Regnskogfondet opplevd en merkbar økning.

Man kan for eksempel redde en orangutang eller en gorilla eller et dovendyr.

Anja Lyngsmark, seniorrådgiver i Regnskogfondet

– Jeg tror det er mange som er lei av gavemaset, og synes at jula er blitt for materialistisk, sier seniorrådgiver i Regnskogfondet, Anja Lyngsmark.

Anja Lyngsmark

Seniorrådgiver Anja Lyngsmark i Regnskogfondet tror mange er lei gavemaset.

Foto: Regnskogfondet

Hun forteller at de siste to årene har julegavesalget i nettbutikken blitt fordoblet. Det ikke er de harde pakkene som støtter en god sak det går mest av i nettbutikkene. Det er rene symbolgaver som selger.

– Den mest populære gaven hos oss er symbolske gavebevis. At man for eksempel kan redde en orangutang, en gorilla eller et dovendyr, sier Lyngsmark.

Minefri skolevei

I Norsk Folkehjelp er minefri skolevei en av de mest populære gavene, mens i Redd Barnas nettbutikk, som er ny for året, går det mest i skolegang og varme klær.

Ifølge regnskogfondet er de unge de ivrigste giverne.

– Unge er mer opptatt av regnskogsaken enn de eldre. I tillegg tror jeg at det å handle på nett er spesielt populært blant de yngre julegavekjøperne, sier Lyngsmark.

Cathrine Bøe Gjesti i Kirkens Nødhjelp bekrefter også at de fleste som handler symbolske gaver i nettbutikken, er unge voksne.