Hopp til innhold

Skole satser på matematikk

I Drammen settes det igang en snuoperasjon for å få ungdomsskoleelever til å like matematikk.

Lærer matte med fyrstikker

Sjur Løne lærer seg matte både ved å snakke om faget, og bruke en enkel metode med fyrstikker.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Rektor ved Marienlyst skole, Åse Kalfoss, har vært med på en snuoperasjon før. Hun var tidligere rektor ved Børresen skole i Drammen, og på syv år klarte hun sammen med lærerene å få elever til å like matte. På den skolen gikk elevene fra å ha matte lengst ned på lista over fag de likte til nest øverst.

– Dette er en ny skole, den har bare vart i ett år, men vi har for dårlige resultater i matte.

Vil forbedre mattekunnskapene

Rektor Åse Kalfoss, går igjen nye veier for å få elevene til å like matematikk.

Foto: Ingunn Håkestad Bråthen / NRK

Forskning førte til handling

Før snuoperasjonen ved Børresen skole, tok Kalfoss kontakt med Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen i Trondheim. De kunne gi nytting informasjon om hva de har funnet ut.

– Mye forskning viser at læreren hadde fått en ny rolle ved å gjøre læringen til et annliggende mellom elev og lærebok. Mens lærerens oppgave var å gå fra elev til elev for å gi sosial oppmuntring. De brukte også de samme få verktøyene på nytt og nytt. Så det har vært viktig å gjenreise matematikklæreren,

Nå vil rektoren bruke den samme lærdommen på den nye skolen. Noe av det som skal vekk fra Marienlyst skole er lekseplanen.

– I følge forskningen er det helt tydelig at de skolene som brukte veldig mye arbeidsplaner og de dominerte undervisningen, der hadde man svakerere resulatater i matte,

Rektoren forklarer videre at det lett kan bli at elevene sitter å jobber med arbeidplanen og lekser istedet for å faktisk forstå matematikk.

– Det at man har gjort alt på arbeidsplanen betyr ikke at man har forstått det, sier Kalfoss.

Skolen innfører også leksehjelp to dager i uken med to lærere med matte og naturfaglig bakrunn på plass. Dette fordi at elevene skal ha mulighet til å følge med undervisningen.

– Man kan få til god matematikkundervisning med få ekstra midler også. På Børresen kjøpte vi inn spill, brikker, kortspill og terninger for å regne sannsynlighet, forklarer rektoren.

Kommunens matematikkmann

Lærer med mattevisjoner

Sven Eidsten, som nå arbeider for Drammen kommune, viser lærere og elever en måte hvordan undervisningen kan foregå.

Foto: Ingunn Håkestad Bråthen / NRK

NRKs journalist blir med i en time hvor, Sven Eidsten, som er ansatt i en prosjektgruppe i Drammen kommune, lærer ligninger til klasse EF på 9. trinn. Eidsten var også tidligere ansatt som lærer ved Børresen skole. Nå skal han lære både lærere og elever å lære matematikk på en annen måte.

– Jeg er rundt på skolene i Drammen og driver demonstrasjonsundervisning. Der prøver vi å gjennomgå hva som er en god mattetime. Også diskuterer vi etterpå hvilke grep jeg lykkes med og hva jeg kanskje burde gjort annerledes. Mye av det vi jobber med er å snakke matematikk, og ikke bare la elevene sitte stille gjøre regnestykker i boka si.

– Stor forskjell på hvordan vi pleier å arbeide

Elever lærer matte

Det var aktiv deltagelse i mattetimen på Marienlyst skole.

Foto: Ingunn Håkestad Bråthen / NRK

Elevene synes det er gøy med en ny undervisningsmetode. Fyrstikkene blir tatt fram igjen, sist de ble brukt var på barneskolen.

- Det er stor forskjell på hvordan vi pleier å jobbe. Vanligvis så jobber vi med lekseplanen med for eksempel musikk på øret, og da blir det veldig individuelt. Da jobber man veldig alene, og det kan bli litt kjedelig, forteller elev Sjur Løne.

Han foretrekker den nye undervisningsmetoden og arbeidsmetoden som blir vist i klasserommet.

- Dette er en morsom måte å jobbe på og det er gøy å jobbe sammen også. Hvis jeg stopper opp så kan kameraten min hjelpe meg, Og det er en god måte å jobbe på for å få dytta det ordentlig inn i knollen, smiler eleven.