Bekymret for pasienter som bruker Drammen Taxi

Pasient- og brukerombudet i Buskerud er skeptisk til om Drammen Taxi klarer å gjenvinne tillit, og uttaler at de er bekymret for pasientene som bruker taxiselskapet. De tre første månedene i år har Pasientreiser mottatt 300 klager.

Anne-Lene Arnesen

Pasientombud Anne-Lene Arnesen i Buskerud mener Drammen Taxi håndterer sykekjøringen så dårlig, at det er uforsvarlig.

Foto: Hina Aslam / NRK

– Jeg er bekymret. Jeg har vært bekymret lenge, og det har jeg også formidlet til Vestre Viken, sier Anne-Lene Arnesen, som er pasient- og brukerombud i Buskerud.

Skjebnemøte om millionkontrakt

I dag klokka 12.00 skal avdelingsleder Jarle Hovland i Pasientreiser i Vestre Viken møte ledelsen i Drammen Taxi for å snakke om selskapets håndtering av pasientkjøringen. Det kan bli et skjebnemøte for taxiselskapet.

Det er en kontrakt til en verdi av 25 millioner kroner som står på spill for Drammen Taxi i dag.

Jarle Hovland, avdelingsleder i Pasientreiser

Jarle Hovland i Pasientreiser sier de kan gå ut av kontrakten med Drammen Taxi på kort varsel.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Jarle Hovland i Pasientreiser har beskrevet dagens møte som en eksamen for selskapet, som ifølge hans oversikt har fått 300 klager mot seg i løpet av årets tre første måneder.

Asif Khalil, som er styreleder og daglig leder for Drammen Taxi, bestrider dette tallet, og sier det dreier seg om 100 klager.

Har fått nok av taxiklagene

Begeret er uansett fullt.

Hovland sier at terskelen for hvor mange klager Pasientreiser kan tolerere for lengst er passert, og at det etter møtet i dag skal vurderes om de skal avslutte samarbeidet med Drammen Taxi.

Kontrakten løper til 30. juni 2013, men Hovland sier Pasientreiser kan gå ut av avtalen på kort varsel, dersom det skulle vise seg å bli nødvendig.

Drosjer ved Drammen Sykehus

Kontrakten Drammen Taxi har om pasientkjøring er verd 25 millioner kroner.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Asif Khalil sier at Drammen Taxi har en plan for hvordan de skal bli bedre. Blant annet skal det utover høsten holdes kurs der det legges vekt på holdninger og service, og det skal være et eget kurs for sjåfører som driver med pasientkjøring.

Pasientombudet er skeptisk

Pasientombudet er skeptisk til om Drammen Taxi klarer å forbedre kvaliteten på denne tjenesten.

Asif Khalil

Asif Khalil er styreleder og daglig leder i Drammen Taxi.

Foto: Jonas Rydén / NRK

– Jeg er usikker på om et møte vil løse noe som helst. Drammen Taxi har hatt så lang tid på seg. Problemene er kjent, og har vært kjent over tid. Hvis det ikke kommer helt klare ting på bordet, og dette blir ryddet opp i med en gang, så må man gå tilbake til at pasientene bestiller slike reiser selv, og får utgiftene refundert, sier Anne-Lene Arnesen.

– Men bør ikke dette selskapet få muligheten til å rydde opp, og gi pasientene et godt nok transporttilbud?

– De har hatt klagene på bordet så lenge, og klageomfanget er så stort, at jeg er skeptisk til hva de kan komme opp med som kan gi dem tilliten tilbake.

– Hvorfor er dette så alvorlig?

– Det kan få fatale utfall hvis man ikke får den helsehjelpen man skal, så dette er i ytterste konsekvens veldig alvorlig, sier pasientombudet.

– Betyr det at ditt råd til Vestre Viken er å si opp avtalen med Drammen Taxi?

– Mitt råd er å få orden på dette. Om det å si opp avtalen er løsningen, vet jeg ikke, men vi kan i hvert fall ikke ha det sånn som vi har hatt det hittil. Det er uforsvarlig. Det er Vestre Vikens ansvar å ha en transportør som gir pasientene de tjenestene de skal ha, slår Anne-Lene Arnesen fast.