Klokken 12.00 legger Regjeringa fram Nasjonal Transportplan.
Telemark
Torsdag ble det kjent at regjeringa vil bygge motorvei på E18 gjennom hele Telemark.
Stortingskandidat for Senterpartiet, Anja Hjelseth, tror folk i Telemark vil legge merke til transportplanen.
- Jeg tror det vil komme en veldig god transportplan, og jeg håper folk legger merke til at vi faktisk er de første i regjeringa som satser på samferdsel i Norge, sier hun.
I Telemark forventes det også at vil bli satset på tunnelprosjektet Århus - Gvammen på E134 og Eidangertunnel mellom Larvik og Porsgrunn.
Vestfold
Regjeringa foreslår å bevilge ni milliarder kroner til tre ulike jernbaneprosjekter i Vestfold.
Strekningene som prioriteres er dobbeltsporet jernbane fra Holm- Nykrike, Barkåker- Tønsberg og bygging av Eidangertunnelen.
Buskerud
I følge stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (Sp) blir det byggestart for veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika på Rv 7 i løpet av de neste tre årene.
Regjeringen skal bruke 1, 4 milliarder kroner på å korte ned strekningen mellom Sokna i Ringerike og Ørgenvika i Krødsherad med to mil.
Denne strekningen har vært en gjenganger i Nasjonal transportplan i mange år.
- Det er viktig at Regjeringen følger fylkeskommunenes prioriteringer, sier Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet.
Det blir trolig bompengefinansiering på den nye veistrekningen.
EUROPAVEI 134:
Utbygging av E134 i Kongsberg kan trolig starte i løpet av de neste tre årene.
Det er strekningen fra Damåsen til Saggrenda som skal bygges.
I første omgang er det 100 millioner kroner som er satt av i Nasjonal Transportplan, sier stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen.
Innen 2019 skal hele strekningen stå klar.
- Det tar tid å gjøre ferdig hele strekningen fordi det skal bygges kompliserte tuneller og bruer, sier Lundteigen.
Totalkostnadene er 1, 4 milliarder kroner.
RIKSVEI 23:
I Nasjonal transportplan er det trolig satt av en milliard kroner til Rv23.
Det planlegges en ny tunnel mellom Dagslet ved Spikkestad til Linnes i Lier, skriver Drammens Tidende. Tunnelen skal binde Rv 23 Oslofjordforbindelsen sammen med blant annet E18. Den vil trolig koste om lag 1, 7 milliarder, og deler av den skal finansieres med bompenger.
Byggingen kan trolig starte i 2014.
Etter at Oslofjordtunellen åpnet har beboerne på Engersand og i Gullaugsområdet fått en trafikkbelastning som er større enn noe annet sted i regionen.
Naboene til riksveien har kjempet for en ny riksvei i mange år.
- Vi er forsiktig optimister. Veien har vært med i Nasjonal transportplan før, men da forsvant den ut igjen, sier Rune Strand som er i aksjonsgruppa ”Ny Riksvei 23”.