NRK Meny
Normal

Reparerer smarttelefoner for milliarder

Reparasjon av smarttelefoner er blitt god butikk. Vi ødelegger nemlig telefonene våre for nesten én milliard kroner i året.

Ahmad Khalayli

Ahmad Khalayli viser frem en boks med ødelagte telefoner hos forretningen Icyber i Hønefoss.

Foto: Anette Skafjeld / NRK

– Folk er veldig uforsiktig med mobilen, spesielt ungdommer som ikke vil bruke deksel. Mobilen knuser med en gang hvis den treffer en kant, sier Ahmad Khalayli.

Khalayli viser frem en boks full av ødelagte smarttelefoner, de fleste har knust skjerm. Ødelagte telefoner har blitt god butikk for Khalayli og mange andre.

Ifølge Dagens Næringsliv har nordmenn brukt 6,5 milliarder kroner på å reparere telefoner siden den første Iphonen ble lansert i 2007.

knust smarttelefon

En knust smarttelefon venter på å bli reparert.

Foto: Anette Skafjeld / NRK

I løpet av de to siste årene har nesten 40 prosent av norske smarttelefoneiere opplevd skader på telefonen sin, viser tall fra forsikringsleverandøren SquareTrade.

Mer å gjøre med ny smarttelefon

Khalayli har jobbet med å reparere ødelagte telefoner i over ett år. Ifølge ham blir det mer og mer å gjøre. Spesielt nå som ny Iphone lanseres i Norge.

– Iphone6 er enda mer utsatt fordi skjermen er mye større, så det blir mye å gjøre etter hvert.

Store forsikringsutbetalinger

IF Skadeforsikring får stadig inn flere saker om gjelder ødelagte smarttelefoner. De behandler 250 skadesaker i måneden, i tillegg kommer alle som blir frastjålet mobilene sine.

– Vi har 3000 skadeutbetalinger i året, og i tillegg erstatning for stjålne telefoner. Vi har ca. 25 prosent av markedet, så det sier seg selv at dette blir høye tall, sier assisterende informasjonsdirektør i IF, Emma Elisabeth Vennesland.

Til sammen utbetaler forsikringsselskapene årlig ca. 160 millioner på disse erstatningene. Men tallet er langt høyere, både fordi folk betaler egenandel, og fordi langt fra alle har forsikringer som dekker slike skader. Da blir det å betale skaden selv, eller kjøpe ny telefon.

Følsomt glass

Emma Elisabeth Vennesland

– Den gode økonomien gjenspeiles i at nesten alle har veldig kostbare telefoner, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i forsikringsselskapet IF

Foto: Kjersti Kanestrøm Lie

– Smarttelefoner er blitt allemannseie, og vi tar dem med overalt i hverdagslivet. Det kan være på seiltur, jakt, julebord og alle andre aktiviteter der telefonen er utsatt. I tillegg er telefonene fristende for lommetyver, så skadeerstatningene har eksplodert de siste årene, sier hun.

Det svake punktet på telefonene er glasset, En liten tur i gulvet er alt som skal til for å ødelegge telefonen og få reparasjoner som fort koster to – tre tusen kroner.

– Telefonene tåler veldig lite. Det er fallskader, folk setter seg på dem, og mister dem i do, sier informasjonsdirektøren.

Hun anbefaler sterkt at folk skaffer seg et deksel til telefonen, det reduserer skaderisikoen mye.

Les også:

Øker ikke premien

Når skadeutbetalingene eksploderer, kan det være grunn til å spørre om forsikringsselskapene kommer til å øke premiene.

– IF har ingen planer om å øke premiene, og har man en såkalt super innboforsikring, er telefonreparasjoner dekket. Men det folk må være klar over er at det er en egenandel på tusen kroner, sier hun.