Hopp til innhold

Rekordmye telehiv

Det er mer telehiv på veiene enn på mange år.

Telehiv
Foto: NRK

Hull som skaper tull

Veiene fulle av humper

Oppskrift på "Telehiv"

Store skader på kirkegårder i Skien

– Fylkesveg trugar folks tryggleik

Seksjonssjef Tore Braaten i Statens vegvesen frykter at telehivskadene på veiene blir vanskelig å rette opp igjen.

Årsaken er at vegvesenet ikke har penger til å reparere veiene.

I fjor brukte vegvesenet til sammen 65,4 millioner kroner på å reparere vegdekket i Buskerud.

 

Telehiv
Foto: NRK

 I år har vegvesenet 38 millioner kroner til det samme arbeidet. 

Må reparere alle veier 

- Det er lenge siden jeg har sett så mye telehiv. Vi må nok gjøre noe med alle veiene i fylket. Kanskje vi slipper unna på E-18, men resten må gjøres noe med, sier Tore Braaten i Statens vegvesen.

De kortvarige skadene som telen gir ordner naturen opp i selv.

- De nærmeste ukene blir det enda verre før det igjen blir bedre. De aller fleste dumpene ordner naturen opp i selv og vi får en like flat og fin vei som det var, forteller Braaten.

Men det er de langvarige skadene som gir vegvesenet hodebry.

- Det kan være sprekker som ikke blir borte. I tillegg er det jo slitasje på veiene og slikt må repareres ved å legge et nytt dekke på toppen, sier Braaten.

Større behov - mindre penger

Og i arbeidet på å utbedre veidekket brukte vegvesenet i fjor 65,4 millioner kroner i Buskerud. I år har de fått bevilget 38 millioner kroner til det samme arbeidet.

 - Vi har et større behov i år men vi har fått mindre penger så vi har et betydelig etterslep og det gjør jo ikke situasjonen under teleløsningen noe særlig bedre. Når vi samtidig har så dårlig standard på dekkene våre, som vi har, så vil en tøff vår gi oss ekstra hodebry.

Frykter dere alvorlig konsekvenser?

- Vi tar ingen sjanser når det gjelder sikkerheten. Vi skilter humper og der det er ekstra humpete legger vi i midlertidig asfalt. De største utfordringene får trasportnæringa. Det blir både lengre reisetid og fare for skader på biler, busser og lastebiler. Dessuten er det vel ikke så morsomt å være passasjer heller, avslutter Braaten.