NRK Meny
Normal

Rekordmange drammensere sykler

Drammensere sykler mer i dag enn hva de gjorde i 2011 skal vi tro sykkelbarometeret i byen. Det viser en økning på 36 prosent forbipasserende syklister.

Syklister Drammen Strandveien

Sykkeltellere i Drammen viser alle at sykkeltrafikken øker.

Foto: Tove Bø / NRK

Hittil i år har flere syklister passert sykkeltelleren enn til sammen i hele fjor.

– I tillegg har vi fire andre måleplasser i kommunen som alle viser en økning i antall syklende de siste årene, sier samferdselskoordinator i Drammen kommune, Elisabeth von Enzberg-Viker.

Ny rekord

Jeg tror flere innser at det er et effektiv transportmiddel som er deilig og morsomt å bruke.

Elisabeth von Enzberg-Viker
Elisabeth von Enzberg-Viker

Elisabeth von Enzberg-Viker i Drammen kommune er fornøyd med flere syklister.

Foto: Tove Bø / NRK

– Det er jeg veldig glad for. Vi jobber stadig med sykkeutvikling her i byen, og det å se resultater av det er veldig flott, sier Enzberg-Viker.

I tillegg til sykkelbarometeret som er plassert i Strandveien langs Drammenselva, viser tre andre barometre plassert rundt omkring i kommunen også en økning i passerende syklister. Med tre måneder igjen av 2014 har samferdselskoordinatoren store forhåpninger om utviklingen videre.

– Jeg tror flere innser at det er et effektiv transportmiddel som er deilig og morsomt å bruke, sier Enzberg-Viker.

– Også skyldes det kanskje økt fokus på sykling, både generelt i landet men også her i byen. Vi har blant annet mye sykkelparkering, slik at folk har et sted å sette fra seg sykkelen, sier hun.

Trendy å sykle

NRK møter Enzberg-Viker ved sykkelbarometeret i Drammen. Det er mandag formiddag og 142 syklister har passert så langt den dagen. En av dem er André Sæther som sykler til og fra jobben hver dag.

Syklister Drammen

André Sæther sykler oftere nå enn før.

Foto: Tove Bø / NRK

– Jeg vet ikke helt om det har så mye verdi for meg å se at jeg blir telt hver dag, men det er jo absolutt gøy å følge med på utviklinga, sier han.

Han synes det er svært positivt at flere drammensere bruker sykkelen til å komme seg fram med. Selv driver han en sykkelbutikk i byen.

– Det skyldes nok en del bra sykkelvær, men jeg tror også det er fordi flere har investert i sykkel i sommer. Jeg tror nok vi kommer til å se en økning framover også. Politisk sett er det også høy temperatur for å satse på sykkel, sier Sæther.

Les også: Sykler Birken med utstyr til over 100 000 kroner

– Drammen har et veldig godt potensial som sykkelby, samtidig er det mye vi kan gjøre. Men at Drammen kan bli en av Norges beste sykkelbyer på sikt, det tror jeg absolutt, sier Sæther.

– Sykler daglig

Annette Ruud og seksåringen Alvin Rødmeid sykler også forbi barometeret. De er på vei til lekeplassen på Marienlyst.

Syklister

Annettet Ruud og Alvin Rømeid blir telt av barometeret på vei til lekeplassen.

Foto: Tove Bø / NRK

– Vi bor ti minutter fra byen, og det er ganske fint å sykle fra der vi bor. Nå er det høstferie og da må vi gjøre noe gøy, sier Ruud.

Hun sykler nesten daglig forbi barometeret på vei til og fra jobb.

– Jeg har lagt merke til sykkelbarometeret som har stått her i flere år. Men jeg vet ikke helt om det fungerer, men jeg ser jo at det er noen tall på det, sier Ruud og sykler videre med sønnen sin.

Les også:

Målet er ikke nådd

I 2009 valgte tre prosent sykkelen som framkomstmiddel i Drammen, viser de nyeste tallene. Det er ikke godt nok ifølge Enzberg-Viker.

– Drammen ønsker at så mange som mulig skal velge sykkelen, og at det skal være mulig å sykle gjennom hele året. Vi har et mål om 14 prosent syklende drammensere i 2036, sier Enzberg-Viker.

Drammen kommune vurderer nå å sette opp tre barometre til.

– Jeg har fått en del tilbakemeldinger fra folk som sier det er morsomt å kunne se at de blir telt, og jeg tror sykkelbarometeret absolutt er et positivt bidrag, sier Enzberg-Viker.

Prosjektet Buskerudbyen foreslår å bruke 1,6 mrd. kr til sykkelsatsing i 15-årsperioden 2017–31.

– Dette vil i så fall bidra til et vesentlig bedre tilbud for syklende i Buskerudbyen og vil forhåpentligvis også resultere i fremgang for andel reisende med sykkel i alle kommuner, sier Jomar Lygre Langeland i sekretariatet for Buskerudbyen til NRK.

– Ikke godt nok

Syklistenes landsforening trekker fram Drammen og Kongsberg som to spesielt sykkelvennlige byer. Kongsberg ble for noen år siden kåret til Norges tryggeste sykkelby, mens Drammen ble nummer ni på lista over Norges beste sykkelbyer.

Linda Hofstad Helleland og Hulda Tronstad

Hulda Tronstad sier Drammen er en av de beste sykkelbyene i Norge.

Foto: Siv Sandvik / NRK

– Den politiske viljen til å satse på flere sykkelveier er der, men det skorter på gode nok planer til utbygging, sier informasjonssjef i syklistenes landsforening, Hulda Tronstad.

– Selv om det tildeles penger til utbygging av sykkelveier ender de ofte opp med å ikke bli brukt fordi planene ikke er utbygd godt nok, sier Tronstad.

Samferdselskoordinatoren innrømmer at ting kan gjøres bedre.

– Den forrige hovedsykkelplanen vår er fra 1993, og trenger en revidering som vi vil komme med og legge ut for høring i oktober. Da kommer det nye muligheter, sier Enzberg-Viker.

Satser på sykkel

Sykkellbarometeret i Drammen stod klart til bruk i 2011. Hensikten var å få flere til å velge sykkelen fremfor bil.

Sykkelbarometer

Barometeret er plassert i Strandveien i nærheten til krysset ved Erik Børresens allé.

Foto: Tove Bø / NRK

Noe som har vist seg å være effektivt for å øke antall syklister i andre byer.


Barometeret i Strandveien teller syklister med sløyfer i asfalten både på sykkelveien på sørsiden av Strandveien og på gang- og sykkelveien på nordsiden av Strandveien. I tillegg fanger den opp syklister på grusveien langs elvepromenaden.

Tellinger fra i dag viser 98 929 syklister hittil i 2014. Til sammenligning var tallet 97 869 for hele 2013.

Det er store forskjeller i andel sykkelbrukere mellom kommunene. Kongsberg, som har satset mest på tilrettelegging for sykkel, har cirka 10 prosent av reisende med sykkel, mens de fleste andre kommuner ligger på cirka 4 prosent.